Access to Medicine Index 2018: Medicijnen arme landen beter beschikbaar

Medicijnmakers worden in het algemeen steeds beter in het beschikbaar maken van geneesmiddelen voor arme mensen. Deze conclusie trekt de Access to Medicine Foundation in de Access to Medicine Index 2018. Deze tweejaarlijkse Index kwam 20 november online.

21 nov 2018

Uit de publicatie komt naar voren dat drie bedrijven sinds de vorige Index uit 2016 medicijnen toegankelijker hebben gemaakt. De Index noemt vijf bedrijven die zich meer zijn gaan richten op mensen met te weinig toegang tot medicijnen.

Vooruitgang medicijnmakers
Ook zijn geneesmiddelenbedrijven transparanter over waar hun medicijnen gepatenteerd zijn. Dit biedt waardevolle informatie voor internationale inkopers. Daarnaast stemmen farmaceutische bedrijven steeds beter af op wat mensen uit verschillende bevolkingsgroepen kunnen betalen. Verder constateert de Index dat geneesmiddelenontwikkelaars meer medicijnen in ontwikkeling hebben dan twee jaar geleden.

Initiatieven ontwikkelen
Uit de Index blijkt verder dat de geneesmiddelensector zich met name richt op vijf ernstige ziektes: malaria, HIV/AIDS, tuberculose, de ziekte van Chagas en leishmaniasis (zandmugziekte). De Access to Medicine Index 2018 benadrukt dat verschillende bedrijven zelfstandig nieuwe initiatieven ontwikkelen. Zo ontwikkelt Merck KGaA tests en medicijnen voor schistosomiasis, een zoetwaterparasiet waar zo’n 252 miljoen mensen mee zijn besmet.

Gesignaleerde verbeterpunten
Naast de positieve ontwikkelingen blijven de resultaten op sommige punten achter. Zo maken geneesmiddelenbedrijven hun medicijnen meestal alleen in opkomende markten betaalbaarder. Ook noemt de Index het verbeterpunt dat aanbevolen HIV/AIDS-medicatie meer kan worden ingezet om ook andere ziektes mee te behandelen.

Over de Index
De Access to Medicine Index onderzoekt twintig grote research-gedreven geneesmiddelenbedrijven met producten voor aandoeningen die veel voorkomen in ontwikkelingslanden. De Index legt bedrijven langs de meetlat op zeven onderdelen die van belang zijn voor de toegang tot medicijnen. Dit jaar brengt de Index voor het eerst in kaart wat bedrijven doen om patiënten met kanker betere toegang te geven tot de medicijnen en diagnostische hulpmiddelen die ze nodig hebben.

Website Access to Medicine Index 2018

Reactie Vereniging op Access to Medicine Index 2016