WGNO still hiv

Op weg naar nul nieuwe hiv-infecties

Zaterdag 1 december is het Wereld Aids Dag. Op die dag staat wereldwijd de strijd tegen aids en hiv in de schijnwerpers. Ondanks grote vooruitgang in de behandeling van hiv is de ziekte nog steeds niet te genezen.

Wereldwijd raken jaarlijks nog altijd zo’n 1,8 miljoen mensen besmet met hiv. Ruim 36 miljoen mensen wereldwijd leven met een hiv-besmetting. Ongeveer de helft van hen heeft de beschikking over medicijnen om te zorgen dat hiv zich niet ontwikkelt tot aids.

Veel voortuitgang
Sinds 1981 toen aids opdook in de Verenigde Staten, is veel vooruitgang geboekt. Zo kwam in 1996 de combinatietherapie op de markt. Deze therapie onderdrukt het virus en voorkomt het ontstaan van aids. In 2007 kwam de drie-in-een pil beschikbaar die nog maar één keer per dag geslikt hoeft te worden. Tegenwoordig hebben hiv-patiënten met een goede behandeling een normale levensverwachting.

Complexe puzzel
Janssen, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, doet al 25 jaar in nauwe samenwerking met partners onderzoek naar hiv-geneesmiddelen. Op dit moment loopt een groot onderzoek naar een preventief hiv-vaccin van Janssen met het Bill & Melinda Gates fonds en het Amerikaanse National Institute of Health.
In de uitgave Mens, Medicijn & Maatschappij van de Vereniging verscheen eerder een artikel over het onderzoek naar het hiv-vaccin door onderzoeker Hanneke Schuitemaker van Janssen Vaccins & Preventie. Hanneke Schuitmaker vertelde onlangs in de Balie over hoe complex het onderzoek naar een hiv-vaccin is. Zie de links onderaan dit bericht.

Actie: jaren-80 gadget
Janssen startte onlangs de publiekcampagne ‘Hiv speelt nog steeds’ en roept op hiv onder de aandacht te brengen door deze week in de sociale media een foto van jezelf met een jaren-80 attribuut te delen.

#WijGevenNietOp
De onderzoekers van geneesmiddelenbedrijven geven niet op voordat er effectieve medicijnen zijn die patiënten nieuwe en betere levenskansen geven. De volgende leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen doen onderzoek naar aids en hiv:

AbbVie
BMS
Gilead
GSK/Pfizer
Janssen, Hiv speelt nog steeds
MSD

Aidsfonds
Geschiedenis van hiv en aids
Publiekssite Hiv speelt nog steeds van Janssen
Artikel WijGevenNietOp tot we een effectief hiv-vaccin hebben