podcasts

Podcast: ‘Meer ruimte voor uitzondering op maat’

‘Geef zorginstellingen financiële ruimte om kleine groepen patiënten, die een medicijn nodig hebben, te bedienen.’ Dit zegt Lea Bouwmeester, tot 1 oktober directeur van de Nederlandse Diabetes Federatie, in de nieuwste BNR-podcast over Tech & Medicijnen.

Volgens Bouwmeester is het de hoogste tijd dat patiënten de juiste tools krijgen aangereikt om zelf meer sturing te geven aan een gezondere leefwijze.

Uitzondering op maat
Een voorwaarde hiervoor is dat patiënten, zorgverleners en andere betrokken zorgpartijen gezamenlijk op zoek gaan naar verbetermogelijkheden in het zorgstelsel. ‘Put the whole system in a room, noem ik dat. Alleen op die manier kunnen we meer behandelmogelijkheden creëren voor patiënten met een unmet medical need. Hier gaat het vaak om kleine groepen patiënten die een medicijn nodig hebben, maar dit nu niet krijgen. Ik pleit voor uitzonderingen op maat.’

Financiële prikkels
Lea Bouwmeester denkt dat het ontwikkelen van een nieuw verdienmodel noodzakelijk is om deze uitzonderingen op maat ook daadwerkelijk te kunnen realiseren: ‘De kosten gaan voor de baat uit. We moeten nieuwe financiële prikkelen inbouwen die goed gedrag van patiënten belonen. En dan financiële prikkels niet alleen voor patiënten, maar ook voor artsen en zorgverzekeraars. We moeten de geldstromen verleggen van behandelen naar gezond blijven.'

Ecosystemen Denemarken
Het gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden is hierbij cruciaal, denkt Bouwmeester. Nederland kan hier een voorbeeld nemen aan andere landen: ‘Kijk naar Estland dat zich profileert als hét meest digitale land ter wereld. Nadeel van hun aanpak is dat burgers geen keuze hebben of ze privacygevoelige data willen afstaan of niet; iedereen is verplicht dit te doen. In een polderland als het onze past zo’n werkwijze wat minder goed. Ik denk dat een land als Denemarken, met zijn regionale ecosystemen, voor Nederland een prima voorbeeld is. Daar werkt men niet langer volgens de methode one size fits all, maar bedient men mensen op de individuele behoefte.’

Serie podcasts
De podcasts maken deel uit van de serie podcasts: ‘Tech en medicijnen’ op BNR Nieuwsradio. In deze serie interviewt presentator Tom van ’t Hek boeiende sprekers uit de zorg over geneesmiddelen en medische technologie, zoals slimme pillen, politiek, big data, gentherapie en immunotherapie. De podcasts worden mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. De Vereniging vindt het belangrijk om medische deskundigen aan het woord te laten over de nieuwste medische innovaties.

BNR-podcast diabeteszorg

Serie BNR-podcasts