WGNO Sanof Hans Witte  Behandeling kanker op maat

Voor iedere patiënt met kanker een passende behandeling

Door onderzoek ontstaat steeds meer inzicht in specifieke kenmerken van kankersoorten. Hans de Witte is bij Sanofi betrokken bij de ontwikkeling van geneesmiddelen voor kanker. ‘Wij geven niet op voordat iedere patiënt een passende behandeling krijgt.'

Aan het ontstaan van kanker liggen diverse moleculaire mechanismen ten grondslag. Kanker is daardoor niet te benaderen als één ziekte. Door onderzoek ontstaat steeds beter inzicht in de specifieke kenmerken van iedere kankersoort. Dat vraagt om een aangepaste diagnose en behandeling van patiënten, afgestemd op het individu.

Prostaatkanker
Hans de Witte is medical manager oncologie bij Sanofi Genzyme. Hij is betrokken bij de ontwikkeling en toepassingen van geneesmiddelen voor diverse vormen van kanker. ‘Prostaatkanker is een goed voorbeeld van een kankervorm met een heterogeen karakter. Het is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen ouder dan 45 jaar. Van alle mannen die in 2017 kanker kregen, had 21% prostaatkanker. Maar er bestaan echter grote verschillen tussen patiëntenpopulaties, tussen tumoren van de individuele patiënt en zelfs binnen één en dezelfde tumor.’

Doelmatige zorg
Bij Sanofi Genzyme wordt al heel lang gewerkt aan de ontwikkeling en toepassing van geneesmiddelen voor patiënten met kanker. Hans de Witte: ‘Wij geven niet op voordat iedere patiënt passende zorg krijgt, met een behandeling die weloverwogen en op maat is. Voor minder doen we het niet. Om dat te bereiken werken we samen met nationale en internationale onderzoeksgroepen, met patiëntenverenigingen en met andere biofarmaceutische bedrijven. Door dit soort samenwerkingen is de meerwaarde voor patiënten zo groot mogelijk.’

#WijGevenNietOp
De belofte van Hans is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen.

Lees meer de betrokkenheid van Hans de Witte bij het onderzoek naar prostaatkanker.