2018-11-27 Sanofi OncoStichting Ziekenhuizen West Friesland en Waterland wint Sanofi Onco Care Challenge 2018

Winnaar Sanofi Onco Care Challenge 2018 bekend

Stichting Ziekenhuizen West Friesland en Waterland won 21 november in Bunnik de Sanofi Onco Care Challenge 2018. Hun project ‘Eten met smaak bij chemotherapie’ wil het eetgenot bij patiënten terugbrengen met behulp van hun smaakpaspoort.

Aan de prijs is een geldbedrag van maximaal tienduizend euro verbonden dat de stichting kan gebruiken om het project uit te voeren. Het juryrapport noemt het project ‘uniek in zijn eenvoud’. Ook vond de jury dat het project het dagelijkse leven van de patiënt weer dichterbij brengt.

Chemotherapie tast vaak de smaak aan, waardoor de patiënt zijn eetlust verliest en er kans op ondervoeding ontstaat. Samen met dieetkok Cees Neefjes bedacht seniorverpleegkundige Annita van der Meulen, werkzaam op het Oncologisch Dagcentrum van de stichting, het plan om het smaakpaspoort van de patiënt in kaart te brengen. Hiermee kunnen specifieke ingrediënten worden geadviseerd, die de maaltijd voor de patiënt weer op smaak brengen. Op die manier komt het eetgenot terug.

Stimulans ideeën
Met de Onco Care Challenge biedt Sanofi een podium voor het stimuleren en uitwisselen van ideeën om de oncologische zorg te verbeteren. Het bedrijf ondersteunt het meest innovatieve project dat een aantoonbare bijdrage levert aan de verbetering van oncologische zorg op maat. Hiermee helpt Sanofi zorgverleners de zorg rond oncologie extra aandacht te geven en te verbeteren.

Winnend project ‘Eten met smaak bij chemotherapie’