msdtakeda

Goedkeuring nieuwe medicijnen leden Vereniging

Het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA) keurde eind november drie medicijnen goed van leden van de Vereniging. De goedkeuring geldt voor twee medicijnen van MSD in de behandeling tegen hiv en een middel van Takeda tegen niet-kleincellige longkanker.

4 dec 2018

Dit maakten de geneesmiddelenfabrikanten, beiden lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, bekend op hun website.

Nieuwe mijlpaal
De goedkeuring is een stap voorwaarts bij het bevorderen van nieuwe behandelingen voor mensen met hiv-1.
Caroline Doornebos, medisch directeur van MSD: ‘We zijn erg blij met deze goedkeuring door de Europese Commissie. Dit is een nieuwe mijlpaal in de inzet van MSD voor de wereldwijde hiv-gemeenschap.’
MSD zet zich al ruim dertig jaar in voor onderzoek en behandeling van hiv. Ook ondersteunt het bedrijf wereldwijd projecten rondom preventie, behandeling, zorg en ondersteuning voor mensen met hiv en aids.

Belangrijke vooruitgang
In 2018 zijn er wereldwijd naar schatting twee miljoen nieuwe patiënten met longkanker. De Europese Commissie keurt de monotherapie goed voor de behandeling van volwassen patiënten met ALK positief (anaplastic lymphoma kinase-positief) geavanceerde niet-kleincellige longkanker (NSCLC) die eerder met crizotinib werden behandeld. NSCLC maakt 80 tot 85 procent van alle diagnoses van longkanker uit. Van deze NSCLC-gevallen heeft drie tot vijf procent van de patiënten de ALK mutatie.
‘De beslissing van de Europese Commissie is een belangrijke vooruitgang voor Europese patiënten die getroffen zijn door deze levensbedreigende ziekte’ zegt Jesús Gómez-Navarro, Vice President / Head of Oncology Clinical Research and Development van Takeda.

Persbericht MSD

Persbericht Takeda