FDA

Schouw: 'Verhuizing FDA naar Amsterdam is opsteker'

'De verhuizing van de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA van Londen naar Amsterdam is een opsteker voor de Nederlandse patiënt en geneesmiddelensector', zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

De FDA volgt de Europese geneesmiddelenautoriteit EMA, die ook van Londen naar Amsterdam verhuist. Momenteel heeft de FDA in Europa twee kantoren: in Londen en in Brussel. De Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit wil zo een sterke connectie onderhouden met haar Europese evenknie én de Europese Unie. Wanneer FDA precies verhuist van Londen naar Amsterdam, is nog niet bekend. De circa 900 medewerkers van de EMA verhuizen begin 2019 eerst naar een tijdelijke locatie in Amsterdam-Sloterdijk. Eind 2019 verhuist de EMA naar een definitieve locatie op de Zuidas.

Opsteker
‘Dit is een logische stap. Het is, net als de komst van de EMA, een opsteker voor onze geneesmiddelensector’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Sinds eind 2017 is bekendgemaakt dat de EMA naar Amsterdam komt, zie je een sneeuwbaleffect ontstaan.’
Hij verwijst hiermee naar diverse grote internationale farmaceuten, die al hebben aangekondigd een vestiging in de regio Amsterdam te openen.
Schouw: ‘Dat trekt ook weer andere bedrijven aan. Denk bijvoorbeeld aan toeleveranciers, wetenschappers en juridische kantoren. Die toenemende bedrijvigheid is goed nieuws voor de Nederlandse economie, maar ook voor de patiënten in ons land. Deelname aan klinisch onderzoek wordt nu bijvoorbeeld eenvoudiger.’

Bericht op website FDA

PharmInvestHolland