WGNO Boehringer  Coen van Gurp  Diabetes

'Stem behandeling diabetes meer af op patiënt'

De zorg voor diabetespatiënten in Nederland is heel goed. Dat neemt niet weg dat nog veel mensen standaard als ‘suikerpatiënt’ worden behandeld. Coen van Gurp van Boehringer Ingelheim geeft niet op totdat de behandeling van diabetes zorg op maat is.

‘De persoonlijke situatie van de patiënt en het voorkomen van complicaties zouden in de behandeling vaker voorop moeten staan', zegt Coen van Gurp, Brandmanager Diabetes bij Boehringer Ingelheim. 'De pas herziene huisartsenrichtlijn geeft meer ruimte om zorg op maat te bieden. Het is nu aan de zorgverlener en de patiënt om gezamenlijk tot een behandeling te komen die bij de persoon past.'

Diabetes onderschat
‘Veel patiënten ervaren diabetes uitsluitend als suikerziekte, waarbij insuline spuiten het ergste lijkt wat hen kan overkomen. Maar de complicaties, waarop deze patiënten een verhoogd risico hebben, worden vaak onderschat. Meer dan de helft van de diabetespatënten overlijdt aan hart- en vaatziekten.’ Ook wijst Van Gurp op complicaties zoals een diabetische voet en oogproblemen. Deze leiden mogelijk tot blindheid en kwalen aan de nieren, wat een grote impact kan hebben op hun leven.

Lees verder op de website WeWordenBeter waar Coen van Gurp meer vertelt over zijn inzet voor diabeteszorg op maat.

#WijGevenNietOp
De belofte van Coen van Gurp is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp die de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen met de leden sinds vorig jaar organiseert. Hierin vertellen medewerkers van geneesmiddelenbedrijven over hun toewijding aan de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen.

WijGevenNietOp