WGNO - AbbVie - Emily Sigar - patientveiligheid 2

‘Ik geef niet op tot arts én patiënt goed geïnformeerd zijn over de veiligheid van geneesmiddelen’

‘De ontwikkelingen rond targeted therapy zijn net zo spectaculair als de ontdekking van penicilline. Het toont hoe boeiend het is te werken in deze sector; de drive om te innoveren en ontdekkingen te doen die het leven van veel mensen positief beïnvloeden.

26 nov 2019

Aan het woord is Emily Sigar, Affiliate Safety Representative bij AbbVie. Het waarborgen van de veiligheid van de patiënt is haar persoonlijke missie. ‘Het motiveert me, net als mijn collega’s, om met ideeën te komen die het verschil maken. Mijn afdeling Pharmacovigilance zit heel dicht op de patiënt. We monitoren al onze geneesmiddelen op bijwerkingen. Hieruit destilleren we relevante uitkomsten, waardoor we een goed beeld krijgen van hoe een medicijn het leven van de patiënt kan beïnvloeden.’

Innovatie
‘Farmaceutische bedrijven liggen onder een vergrootglas’, vervolgt Sigar, ‘maar laten we vooral in ogenschouw nemen hoe deze sector innovaties drijft en mede mogelijk maakt, die het leven van veel mensen op positieve wijze beïnvloeden. Mensen beter maken, de zorg beter maken, elkaar beter maken; hoe je het ook formuleert, dat is waar het om gaat in ons werk.’

Écht begrijpen
‘Ik geef niet op totdat onze medicatie zo veilig mogelijk is. Helemaal geen bijwerkingen meer is niet realistisch, maar we kunnen wel streven naar een zo duidelijk mogelijk overzicht van wat een geneesmiddel doet. Vervolgens is het belangrijk om deze informatie zo over te brengen richting patiënten dat ze het écht begrijpen. Dan maak je niet alleen een geneesmiddel beter, maar ook de zorg eromheen. En daar gaat het uiteindelijk om.’

#WijGevenNietOp
De belofte van Emily Sigar is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees het hele verhaal van Emily op de site WeWordenBeter.