WGNO - Abbvie - Angelique van der Heijden- IBD

‘Ik geef niet op tot iedere IBD-patiënt de beste individuele zorg krijgt’

19 mei 2020

IBD, verzamelnaam voor chronische inflammatoire darmziekten als Colitis Ulcerosa en de Ziekte van Crohn, is bij uitstek een aandoening waarbij een standaard aanpak niet leidt tot de beste individuele zorg. Angelique van der Heijden (AbbVie) zet zich in voor een behandeling op maat voor IBD-patiënten.

Dinsdag 19 mei is Wereld IBD Dag. Deze dag staat in het teken van het vergroten van het bewustzijn over IBD en het verbeteren van de zorg en behandelmogelijkheden van mensen met IBD. Wereldwijd vragen, patiëntenorganisaties, artsenorganisaties en geneesmiddelenbedrijven om meer aandacht en begrip voor mensen met IBD (inflammatiore darmziekten). De Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa hebben een grote invloed op het dagelijks leven van patiënten.

Veel expertise
‘IBD-zorg is de afgelopen tien jaar sterk verbeterd,’ zegt Van der Heijden. Sinds 2017 is ze manager strategic partnerships bij AbbVie. ‘Ook in regionale ziekenhuizen zit nu veel expertise, waardoor patiënten dichter bij huis goede zorg krijgen. De volgende stap is dat er nauwlettender gekeken wordt naar de individuele behoeftes van patiënten. De knowhow en e-healthtoepassingen zijn er, alleen moeten die lokale initiatieven vaak nog hun weg vinden naar de landelijke, standaard zorg. En precies dat is mijn taak; het samenbrengen van kennis, bewezen toepassingen en experts. Ziekenhuizen ondersteunen en met hen samenwerken om zo hun IBD-zorg te verbeteren.’

Covid-19 & e-health
‘Vlak voor de COVID-19 crisis deelden we, via gesprekken, werkbezoeken en het organiseren van symposia, met onze partnerziekenhuizen de kennis en ervaring rondom waardegedreven IBD-zorg, e-health en IBD-zorginterventies. Corona heeft het nu nóg relevanter gemaakt dat we die kennis delen. Ook als de reguliere zorg straks weer opstart, kan je dit soort e-healthtoepassingen behouden en structureel inbedden om de zorg voor mensen met IBD blijvend beter te maken.’

Voldoening
‘Als manager strategic partnerships ondersteun ik ziekenhuizen bij het verbeteren van hun zorg voor elke gewenste aandoening. Toch is IBD mijn speerpunt, vooral omdat ik binnen dat ziektebeeld de afgelopen dertien jaar ervaring heb opgedaan voor AbbVie. Daarbij was er altijd ruimte om met artsen het gesprek aan te gaan over hoe we de zorg kunnen verbeteren en samen zorgpaden beter maken. Dat geeft een enorme voldoening.’

#WijGevenNietOp
De belofte van Angelique van der Heijden is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees het hele verhaal van Angelique op de site WeWordenBeter.