vrouw met pipet - onderzoek

VIG tevreden met versnelling Europese regels klinisch onderzoek

30 jun 2020

Het voornemen van de Europese Commissie om de regels voor klinisch onderzoek met genetisch gemodificeerde organismen te vereenvoudigen, is goed nieuws voor de patiënt, zegt Gerard Schouw, directeur VIG. ‘Een stap dichterbij snellere toegang nieuwe behandelingen.'

De Nederlandse regering besloot in april al dat er een snellere vergunningsprocedure moet komen voor klinisch onderzoek met coronagerelateerde behandelingen met genetisch gemodificeerde organismen. ‘Een goede ontwikkeling dat dit onderwerp ook op de Europese agenda staat’, zegt Schouw. ‘Nog mooier zou zijn als we deze versoepeling ook breder gaan toepassen in ál het klinisch onderzoek. Er zijn ruim duizend cel- en gentherapieën in ontwikkeling, vaak revolutionaire behandelingen die voor het eerst écht genezend zijn. Maar de huidige wet- en regelgeving is hier nog niet goed op ingericht. Het is goed dat daar steeds meer aandacht voor komt, op nationaal, maar ook Europees niveau.’

Gedateerd
De Europese Commissie heeft voorgesteld om tijdelijk van Europese regelgeving rondom genetische modificatie af te wijken om zo klinische onderzoeken met COVID-19 vaccins en behandelingen te versnellen. De huidige regelgeving dateert van vijftig jaar geleden toen er nog nauwelijks kennis was over DNA-technologie. Hoogleraar Henk Jochemsen sprak vandaag in het Nederlands Dagblad over de versoepeling van ‘een overwinning van het gezonde verstand’.

Brochure Cel- en gentherapie

Nieuwe richtlijn klinisch onderzoek ECTR eind 2021 van kracht