gm prijzen BASE_SMALL_12

Zorgen patiëntenorganisaties over wisselen geneesmiddelen

13 okt 2020

Patiëntenverenigingen maken zich ernstig zorgen over de verschillende manieren waarop medische noodzaak in het kader van het preferentiebeleid wordt uitgevoerd. Patiënten worden geconfronteerd met onverantwoord wisselen van medicatie of het simpelweg niet krijgen van het voorgeschreven middel.

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen deelt de zorgen van de patiëntenverenigingen. Uit onderzoek van veertien patiëntenverenigingen, vrijdag gepubliceerd door MAX Meldpunt, blijkt dat 50% van de mensen die om medische noodzaak een specifiek merk medicijn krijgen voorgeschreven, dat medicijn niet meekrijgt bij de apotheek, omdat de zorgverzekeraar anders bepaalt. ‘De verhalen van patiënten die gedwongen moeten overstappen op andere medicatie zijn schrijnend. De gevolgen van voor patiënten zijn enorm’, zegt Gerard Schouw, directeur VIG. ‘Terwijl de arts of de apotheker toch zou moeten bepalen welke behandeling het meest passend is.’

6 miljoen
In het kader van de modernisering van het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) werkt de minister aan een vangnet voor patiënten. Ook hier draait het om medische noodzaak, waarbij de uitvoering weer komt te liggen bij de zorgverzekeraars. Schouw: ‘Deze nieuwe vorm van medische noodzaak kan nog wel eens veel erger uitpakken voor de patiënt. De modernisering van het GVS raakt immers maximaal 6 miljoen patiënten.’ Het onderwerp ‘Modernisering GVS’ zou daarom aanstaande donderdag aan de orde moeten komen bij het Algemeen Overleg Geneesmiddelenbeleid.

Uitzending MAX Meldpunt