gerardschouw-kantoor

Blog Gerard Schouw: One in, one out

Het principe is simpel. Als je een nieuwe regel of procedure invoert, dan schrap je een oude. Een helder en krachtig wapen in het beteugelen van de toenemende regeldruk. Maak dit de gouden standaard, en verlos de zorg van de radertjes van de bureaucratie.

17 nov 2020

Het ‘One in – one out’-principe werd vorige week tijdens de begroting Economische Zaken en Klimaat voorgesteld in één van de vier moties gericht op het verminderen van de regeldruk en het stimuleren van innovatie. Recent onderzoek van MKB Nederland toonde aan dat de regeldruk voor ondernemers deze kabinetsperiode met ten minste € 1,15 miljard per jaar is gestegen. Een beeld dat herkenbaar is voor de geneesmiddelensector.

We komen om in regels. En telkens worden er nieuwe hoepels opgeworpen voordat een geneesmiddel de eindstreep haalt. De procedures voor toelating en vergoeding van innovatieve geneesmiddelen worden langer en complexer. Dat is niet alleen zonde van geld en middelen. Recent onderzoek van hoogleraar Carin Uyl toont aan dat het niet of laat toelaten van kankermedicijnen levensjaren kost.

De verschillen ten opzichte van andere Europese landen lopen verder op, omdat we hier telkens nieuwe hindernissen en procedures optuigen. Hierdoor raakt de Nederlandse patiënt steeds verder achterop.

Snoeien in regeldwang en bureaucratie is een bekend thema in verkiezingsprogramma’s. Het is een leuk stokpaardje, maar elk nieuw kabinet dat aantreedt, voegt vervolgens ijverig weer nieuwe wet- en regelgeving toe aan het bestaande arsenaal wet- en regelgeving. Niks geen principe one in, one out.

Ook vier jaar geleden was dit thema aan de vooravond van de verkiezingen, actueel. Onderzoeksbureau SiRM rekende destijds uit dat deze huidige kabinetsperiode ruim € 1 miljard te besparen viel op de zorgkosten, door ontschotting van de zorg. Bestaande schotten blokkeren vernieuwing en het gebruik van technologische vooruitgang, concludeerde het rapport.

Ik vraag me af wat er terecht is gekomen van alle goede voornemens van vier jaar geleden. Met € 1 miljard besparing kunnen we heel wat innovatie aanjagen. Laten we schoon schip maken. Zo moeilijk is dat toch niet, één erin, één eruit? Less is more!

Gerard Schouw
(directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)