gerardschouw-kantoor

Schouw: ‘We willen onderdeel uitmaken van oplossingen’

‘Wij voelen ons medeverantwoordelijk voor het betaalbaar houden van een kwalitatief goede gezondheidszorg. We willen daarom ook onderdeel uitmaken van oplossingen. Als serieuze gesprekspartner.’

10 nov 2020

Dat zei Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, in een interview in de bijlage Over Farma van Arts en Auto. ‘We willen die verantwoordelijkheid graag mee dragen. Aan tafel zitten op plaatsen waar daarover beslissingen worden genomen’, zegt Schouw. ‘Want als we onderdeel van de zorgen zijn, willen we ook meedenken over oplossingen.’

Uitgeperste citroen
In het achtergrondartikel uit Schouw zijn zorgen over het huidige zorgstelsel: ‘De citroen is uitgeperst. Ons stelsel is niet toegerust voor nieuwe technologische ontwikkelingen en ook niet voor de volumestijging in de zorg. Het begint vast te lopen. We moeten naar een andere vorm.’

Bruggen slaan
Tot slot doet Schouw een nadrukkelijke oproep tot samenwerking. ‘Er zijn nog veel complexe uitdagingen. Laten we met overheid én met zorgprofessionals om de tafel gaan om die uitdagingen gezamenlijk het hoofd te bieden. De hut is helaas nog niet keurig aangeharkt, maar dat lijkt mij alleen maar een extra argument om bruggen te slaan.’

Lees hier het hele interview in Arts en Auto