corona-covid-19 wereldbol gekocht iStock

Nieuw WHO-overzicht: 56 vaccins in klinische fase

Op 17 december waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 222 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 56 getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 166 zitten nog in de preklinische fase.

22 dec 2020

Veertien kandidaat-vaccins bevinden zich in de klinische fase 3, waaronder drie vaccins van leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (Pfizer, Janssen en AstraZeneca). In fase 3-onderzoek worden kandidaat-geneesmiddelen op grootschalige wijze getest. Hierbij zijn duizenden patiënten betrokken in ziekenhuizen over de hele wereld. In de derde fase verzamelen onderzoekers statistische gegevens over de veiligheid en werkzaamheid van het kandidaat-medicijn.

Goedkeuring Pfizer
De Europese Commissie heeft op 21 december goedkeuring gegeven voor (voorwaardelijke) markttoelating van het mRNA-vaccin van Pfizer/BioNTech, na een positieve beoordeling van de EMA eerder die dag. Het vaccin was al goedgekeurd door de Britse en de Amerikaanse medicijnagentschappen.

Leden VIG
GSK werkt aan meerdere kandidaat-vaccins. Daarbij werkt het bedrijf samen met Medicago, Sanofi Pasteur en Clover Biopharmaceuticals. Lilly heeft noodtoestemming (Emergency Use Authorization, EUA) van de FDA gekregen voor een antilichaamtherapie voor de behandeling van COVID-19. Virusremmer remdesivir van Gilead is eerder dit jaar als eerste medicijn tegen COVID-19 onder voorwaarden goedgekeurd door de Europese Commissie.

WHO-overzicht (17 december 2020)

Q&A vaccins (VIG)