Factsheet klinisch onderzoek pag1_klnKlik om te vergroten

Factsheet VIG: 53.000 deelnemers klinisch onderzoek

20 mei 2021

Innovatieve geneesmiddelen, vaccins en therapieën die nu beschikbaar zijn voor patiënten, zijn het resultaat van jaren aan klinisch onderzoek. Zonder deze studies is het niet mogelijk om de medicijnen van morgen te testen op effectiviteit, veiligheid en werkzaamheid.

Op World Clinical Trial Day heeft de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) de Factsheet Klinisch Onderzoek gepubliceerd. Hierin staan nieuwe feiten en cijfers over klinisch onderzoek in Nederland. Daarmee wil de VIG een bijdrage leveren aan het vergroten van kennis over klinisch onderzoek en het bewust maken van de betekenis van klinisch onderzoek.

Europese top
Nederland behoort tot de Europese top in klinisch onderzoek en bezit veel kennis en kunde op het gebied van geneesmiddelenontwikkeling. Jaarlijks vinden hier 586 klinische studies met medicijnen plaats, waar 53.030 mensen aan deelnemen. Nederland is actief betrokken bij alle fases van geneesmiddelenonderzoek, maar naar verhouding vinden hier de meeste fase 2- en fase 3-onderzoeken plaats, met een aandeel van ieder 30%. Koploper van ons land is Amsterdam met 177 klinische onderzoeken, gevolgd door Rotterdam (112) en Nijmegen (103).

In de factsheet heeft de VIG deze en andere facts & figures over klinisch onderzoek in Nederland verzameld. Daarnaast worden aanbevelingen gedaan om Nederland koploper te maken in klinisch onderzoek.

Factsheet Klinisch onderzoek in Nederland [PDF]