Monique op ten berg 2

Monique op ten Berg (Roche): 'Binnen DRUP werken we goed samen'

De DRUP-studie (Drug Rediscovery Protocol) zou niet kunnen bestaan zonder de medicijnen die lidbedrijven van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen gratis ter beschikking stellen. Monique op ten Berg (Roche) en Manfred Marang (AstraZeneca) vertellen.

DRUP is een nationaal onderzoek naar de effectiviteit van het koppelen van tumor-kenmerken en gerichte anti-kankermedicijnen. Roche, AstraZeneca, Amgen, Bayer, BMS, Pfizer en Novartis leveren als lidbedrijf van de Vereniging een belangrijke bijdrage aan de zoektocht naar nieuwe behandelmogelijkheden van kanker.

Doelgerichte medicijnen
Manfred Marang van AstraZeneca: ‘DRUP laat echt zien wat we met wetenschap kunnen bereiken. We waren benieuwd of we bij dezelfde onderliggende biologie in de kankercellen in andere weefsels een vergelijkbaar effect van doelgerichte medicijnen zouden zien. Als bedrijf kun je dit effect bijna niet onderzoeken, omdat de patiëntaantallen zo klein zijn.’

Bestaande protocollen
Monique op ten Berg vindt het een absolute pre dat DRUP, afhankelijk van de onderzoeksresultaten, de mogelijkheid biedt om bestaande protocollen aan te passen. ‘We leren immers continu en nieuwe inzichten kunnen snel in het studieprotocol worden verwerkt. Dat heeft voor de patiënt duidelijke meerwaarde.’

Goed samenwereken
Ook is ze blij dat de deelnemende bedrijven bereid zijn om de onderzoekdata onderling te delen. ‘Dat vind ik echt bijzonder. In het verleden hielden we als bedrijven angstvallig de kaarten tegen de borst en werden onderzoeksgegevens niet of nauwelijks gedeeld. Uiteraard blijven we concurrenten van elkaar, maar binnen DRUP geldt de code dat we goed met elkaar samenwerken.’

Mogelijkheden bieden
Meer bekendheid geven aan de mogelijkheden van DRUP staat hoog op het verlanglijstje. Marang: ‘We willen dat iedere patiënt waarvoor geen standaardbehandeling meer is, wordt geïnformeerd over de mogelijkheden die DRUP eventueel kan bieden.’

Wie zijn Monique op ten Berg en Manfred Marang?
Monique op ten Berg (55) studeerde geneeskunde aan de Erasmus Universiteit. Na haar opleiding werkte zij in verschillende functies bij Organon. Sinds 2006 is zij medisch directeur bij Roche.

Manfred Marang (52) studeerde biomedische wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Hij startte in 1995 bij Astra, later AstraZeneca. Sinds dit jaar is hij bij dit bedrijf medical lead oncologie.

Dit interview maakt deel uit van het maatschappelijk verslag editie 2017-2018 van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Klik hier voor de digitale versie