De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vraagt al langere tijd aandacht voor dit probleem. Om een versnelling van de grond te krijgen, is de VIG op 2 september 2021 gestart met de campagne #terugnaar100. De aftrap voor die campagne was het persbericht ‘Patiënt wacht steeds langer op nieuwe medicijnen.’

Media

Het AD plaatste 2 september een artikel met als kop: ‘Jarenlang gesteggel over goedkeuren nieuw medicijn: in Duitsland gebeurt dat binnen één maand’.
Diezelfde dag sprak VIG-directeur Gerard Schouw over #terugnaar100 bij Radio 1 (vanaf 3:00 minuten), AD TV en RTL Z (vanaf 1:30 minuut).
De Volkskrant plaatste 11 september een uitgebreid artikel dat inging op een ander aspect van vertraagde toegang. Na registratie en vergoeding duurt het namelijk soms nog jaren voordat artsen een nieuw medicijn daadwerkelijk gaan voorschrijven.

Patiëntenorganisaties

Bij patiëntenorganisaties gaan steeds meer stemmen op om de toegang tot nieuwe medicijnen te versnellen. De bewustwording van het probleem neemt toe. Hoofdpijnnet ijvert bijvoorbeeld voor snelle vergoeding van CGRP-remmers die al in 2018 en 2019 door de EMA zijn goedgekeurd.

Tweede Kamer

Ook de politiek bemoeit zich nadrukkelijker met toegang. Zo diende Tweede Kamerlid Liane den Haan in juli drie moties in die de toegang tot medicijnen moeten verbeteren. Die moties zijn alle drie aangenomen door de Kamer, met brede steun.

Daarnaast werd in juli de motie vanuit Maeijer aangenomen: Motie Maeijer (PVV): verzoekt de regering te onderzoeken hoe het goedkeuringsproces van geneesmiddelen versneld kan worden en hierbij ook te kijken naar de rol van de verschillende toezichthouders en de goedkeuringsprocessen in andere landen.

Interview Lian den Haan: ‘Brede blik op zorg is hard nodig’

Motie Maeijer (PVV)