Pijler 3: Ondersteunen en samenwerken met organisaties in de strijd tegen COVID-19

Geneesmiddelenbedrijven ondersteunen daar waar mogelijk overheden en gezondheidszorginstellingen ter plaatse in de strijd tegen COVID-19. Deze acties worden zowel op nationaal als Europees niveau gevoerd. Dat kan gaan om het leveren van medische apparatuur, beschermende materialen, het beschikbaar stellen van expertise en mensen, en het doneren van geneesmiddelen en giften ter bestrijding van de gevolgen van corona.

Daarnaast werkt een aantal leden van de VIG samen met zorgpartners aan oplossingen om de reguliere zorg weer terug op niveau te krijgen of voor te bereiden op een mogelijke tweede golf van corona. Zodat de patiënt uiteindelijk de zorg krijgt die nodig is. Het opstarten van reguliere zorg is complex en vraagt inzicht vanuit meerdere partijen. De innovatieve geneesmiddelenbedrijven willen hun bijdrage hieraan leveren.

Een projectteam met leden van de VIG heeft drie thema’s gedefinieerd met zes onderliggende programma’s waarin innovatieve geneesmiddelenbedrijven meewerken aan de continuïteit van reguliere zorg:

1. Betere toegang tot zorg.
  2. Brede samenwerking om zorgprofessionals te ondersteunen.
  3. De juiste zorg op de juiste plek.

De komende periode gaan werkgroepen van de VIG, samen met publieke en private partners in de zorg, oplossingen uitwerken en implementeren, gericht op het toekomstbestendig maken van de zorg. Daarbij wordt ingezet op het delen van beschikbare kennis, samen opzetten van nieuwe geïntegreerde zorgtrajecten en het beschikbaar komen van services op één plek.

• AbbVie

• AbbVie doneert $35 miljoen voor COVID-19-hulpverlening. In de VS wordt de donatie ingezet om de gezondheidszorgcapaciteit van ziekenhuizen te vergroten en kwetsbare groepen in de samenleving te helpen. In Europa wordt de donatie gebruikt voor de aanschaf van kritieke apparatuur en benodigdheden voor patiënten en eerstelijns gezondheidswerkers in de zwaarst getroffen landen.

• Bayer

• Bayer heeft een miljoen euro gedoneerd aan een steunfonds in het Italiaanse Lombardije voor de aanschaf van dringend noodzakelijke apparatuur voor intensive care-afdelingen in ziekenhuizen.

• Bristol Myers Squibb

• Bristol Myers Squibb en de Bristol Myers Squibb Foundation hebben samen meer dan 22 miljoen dollar aan financiële steun en benodigde producten (bijvoorbeeld PBM's en medische apparatuur) gedoneerd aan de hulpverlening in veertig landen.
      In Nederland ondersteunt BMS 'Stichting Zorg na Werk in Corona Zorg (ZWIC)'met een substantiele financiele bijdrage. ZWIC heeft als doel om financiële hulp te bieden aan zorgverleners en hun familieleden die zelf geraakt worden door het COVID-19 virus.

• Boehringer Ingelheim

• Boehringer-Ingelheim heeft een een steunfonds opgericht om geld, beschermingsmiddelen en geneesmiddelen te doneren aan zorginstellingen en gemeenschappen over de hele wereld. In dit Global Support Program is EUR 5,8 miljoen beschikbaar gesteld voor financiële donaties en donaties in natura voor lokale noodhulp binnen de verschillende markten waarin het bedrijf actief is. Daarnaast heeft het bedrijf ruim 100 wetenschappers en 11.000 laburen toegezegd voor COVID-19-onderzoek binnen internationale consortia. De 51.000 medewerkers van Boehringer-Ingelheim hebben recht op 10 dagen betaald verlof voor vrijwilligerswerk. Ten slotten is er een hulpfonds van EUR 580.000,- beschikbaar gesteld voor Making More Health-initiatieven en sociaal ondernemers in India en Kenia
      In Nederland heeft Boehringer Ingelheim €2.500,- gedoneerd voor onderzoek naar de effecten van corona op de darmen van de mens. Het Hubrecht Instituut is een onderzoek gestart naar het coronavirus, in samenwerking met het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam en de Universiteit  Maastricht. In dit onderzoek zetten ze de mini-orgaan-technologie (organoïden) in om onderzoek te doen naar de effecten van het coronavirus op de darmen van de mens. Daarnaast schenkt Boehringer Ingelheim 440 zuurstofmeters aan long- en huisartsen.

• CSL

• CSL heeft USD 1 miljoen geschonken aan het Chinese Rode Kruis om de pandemie in het land te bestrijden. Heeft daarnaast een donatie gedaan aan de Universiteit van Queensland voor een preklinisch ontwikkelingsprogramma voor een vaccin.

• Gilead

• Gilead Sciences doneert € 25.000 aan Sterk Huis om mensen in een moeilijke (thuis)situatie te helpen. De ondersteuning van Sterk Huis sluit aan bij de behoeften die steeds meer gezinnen hebben, nu de wereldwijde COVID-19-pandemie van invloed is op hoe we met elkaar samenleven. Deze donatie komt bovenop het door Gilead Sciences wereldwijd ingestelde COVID-19-noodfonds CARES, waarbinnen in totaal $ 20 miljoen beschikbaar is voor non-profitorganisaties die al door Gilead worden ondersteund..

• Menarini Group

• Menarini Group heeft een van zijn productievestigingen in Italië (her)ingericht voor de productie van handreinigingsgel. De productiecapaciteit is verdrievoudigd. De ontsmettingsgel is gratis geschonken aan ziekenhuizen en eerstelijnspersoneel dat betrokken is bij de strijd tegen COVID-19, samen met een aantal beademingsapparaten en duizenden medische overalls, handschoenen, gezichtsmaskers en brillen.

• MSD

• MSD stelt haar medewerkers in de gelegenheid om voor onbepaalde tijd vrijwilligerswerk doen (dus bijvoorbeeld artsen in ziekenhuizen etc) tijdens deze coronacrisis. Sponsoring MedTalk, Onco alert online. Opzet IO@home: immuun oncologie behandeling (infuus) in de thuissituatie.

• Novartis

• Novartis Nederland heeft op de Internationale dag van het Rode Kruis geld gedoneerd aan het Rode Kruis. Met de donatie kunnen 15.000 vrijwilligers worden ingezet op diverse COVID-19 projecten om het zorgpersoneel te ontlasten en kwetsbare mensen te helpen. Internationaal heeft Novartis een COVID-19 Response Fund opgezet van 20 miljoen dollar om gemeenschappen over de hele wereld te ondersteunen die het meest getroffen zijn door de uitbraak van het coronavirus.
  • Pfizer

• Pfizer stelt medewerkers met een medische achtergrond in staat om diagnostische, behandelings- en volksgezondheidsondersteuning te bieden in de strijd tegen COVID-19. Verschillende Nederlandse werknemers maken gebruik van deze mogelijkheid en ondersteunen hun gemeenschap bij de diagnose en behandeling van patiënten met het coronavirus.

• Roche

• Roche stelt medewerkers met een medische achtergrond in staat om diagnostische, behandelings- en volksgezondheidsondersteuning te bieden in de strijd tegen COVID-19. Het bedrijf heeft een donatie ter waarde van 2 miljoen dollar aan Actemra in China geschonken om het land te helpen bij de COVID-19-uitbraak.
  • Sanofi

• Sanofi stelt wereldwijd alle medewerkers met een medische achtergrond in staat om bij te dragen met directe hulp in de zorg. Het gaat dan om bijvoorbeeld om de inzet van artsen, verpleegkundigen en apothekers.
  • Servier

• Servier zet zich sinds het begin van de coronacrisis in om diegenen te helpen die vechten tegen de Covid-19 pandemie. Naast het ondersteunen van de onderzoeksinstanties om het Corona virus te voorkomen en te behandelen, heeft ons bedrijf tot op heden bijgedragen aan solidaire initiatieven in meer dan 35 landen. Servier helpt gezondheidsautoriteiten en ziekenhuizen door hand desinfecterende gel en dringend noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen te leveren (meer dan 300.000 maskers, handschoenen en andere beschermende uitrusting die rechtstreeks door Servier of door initiatieven van brancheorganisaties wordt geschonken). Servier werkt ook samen met stichtingen, ngo's en verenigingen (zoals het Chinese Rode Kruis en Americares in India) door donaties te doen om zorgverleners en bevolkingsgroepen te helpen die door het virus zijn getroffen. In Frankrijk hebben veel gezondheidswerkers die bij Servier in dienst zijn, zich vrijwillig aangemeld om zich bij de medische staf in de frontlinie tegen het virus aan te sluiten.
  • Takeda

• Takeda Nederland heeft een schenking gedaan van 100.000 euro aan de Voedselbank Haarlemmermeer en het Nederlandse Rode Kruis ter ondersteuning van hun strijd tegen het coronavirus.