28-02-2024

'Dokter Kramer strijkt bij de farmaceuten de plooien glad'

Portret in Het Financieele Dagblad
2402 Kramer07s RGB Q0 A4436

Begin deze week verscheen in Het Financieele Dagblad een portret van onze voorzitter Mark Kramer. Journalist Frits Conijn sprak met diverse bekenden van Kramer en schetste zijn loopbaan.

Conijn beschrijft allereerst dat de benoeming van Kramer verbazing wekt bij sommigen, omdat hij bekend staat als een man van de publieke zaak. Voor ondernemerschap in de zorg zou hij minder sympathie op kunnen brengen. Advocaat en goede vriend Weyer VerLoren van Themaat en zorgondernemer Loek Winter herkennen deze typering wel.

Onderling vertrouwen

Zelf ziet Kramer dat genuanceerder. In het persbericht over zijn aantreden bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) benadrukt hij het belang van een ‘goede samenwerking’ en van ‘onderling vertrouwen’. Verbetering van de ‘soms moeizame onderlinge verhoudingen’ is volgens hem van groot belang.

Noodzaak samenwerken

Het voorzitterschap is Kramer dan ook op het lijf geschreven, weet chirurg Jaap Bonjer, samen met Kramer een van de voorvechters van de ziekenhuisfusie tussen AMC en VUmc. ‘Mark staat voor de publieke zaak, maar ziet de noodzaak voor samenwerken.’

Gemene deler

Eind 2023 gaat Kramer met pensioen bij Amsterdam UMC. Ruim een maand later treedt hij aan bij de VIG. ‘Bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen zal hij weer zoeken naar de gemene deler en van daaruit redeneren’, zegt VerLoren van Themaat. ‘Ik ben benieuwd of hem dat ook dit keer zal lukken.’