15-12-2023

FD plaatst medicijnuitgaven in perspectief

Geneesmiddelenprijzen

Dat de Nederlandse zorgkosten tot onbeheersbare hoogten stijgen, komt in ieder geval niet door de uitgaven aan medicijnen. Die volgen sinds 2006 de inflatie. Dat schrijft het Financieele Dagblad (FD) vrijdag, na eigen onderzoek.

Na een diepere duik in de cijfers concludeert het FD dat de medicijnuitgaven per Nederlander licht zijn afgenomen. Andere belangrijke conclusies uit het artikel zijn dat Nederland grote kortingen en prijsverlagingen afdwingt en dat ons land - vergeleken met andere Europese landen - weinig uitgeeft aan geneesmiddelen.

Nieuw perspectief

De cijfers bieden een nieuw perspectief op de ontwikkeling van het zorg- en medicijnbudget. Dat creëert een opening voor een meer gebalanceerde dialoog over de échte oorzaken van toenemende zorgkosten.

Het juiste inzicht in onderliggende cijfers is belangrijk. Maar belangrijker nog dan een welles-nietes over cijfers en data is de vraag hoe Nederlandse patiënten toegang houden tot de best mogelijke zorg en behandelingen, waarbij we tegelijkertijd de kosten in de gaten houden. Daarin hebben alle partijen in het zorgveld een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Artikel in FD: 'Hoe Nederland de uitgaven aan medicijnen beteugelt'