01-12-2023

Herhaalprik corona ontlast ziekenhuizen

Driekwart minder risico op ziekenhuisopname
zorgpersoneel, Arbeidsbesparende zorg, tekorten, ziekenhuis, handen aan bed

Gevaccineerde 60-plussers die deze herfst de herhaalprik tegen corona kregen, hadden 77% minder risico op ziekenhuisopname dan gevaccineerde personen die deze prik niet haalden. De kans om op de intensive care te worden opgenomen, was zelfs 84% lager.

Die informatie publiceerde het RIVM donderdag. Voor deze berekening werd gekeken naar de periode van 9 oktober tot en met 20 november. Het RIVM baseert de uitkomsten op gegevens van 1.563 patiënten met COVID-19 die in deze periode in het ziekenhuis zijn opgenomen.

Van de opgenomen patiënten had slechts 4% de najaarsprik gekregen. De anderen waren meestal wel gevaccineerd, maar hadden deze herfst geen herhaalprik gehaald.

Ziekenhuizen ontlasten

‘Dit onderstreept nog eens dat coronavaccins niet alleen de kans op een ernstig ziekteverloop drastisch beperken, maar óók de ziekenhuizen ontlasten’, zegt Carla Vos, adjunct-directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Dat laatste is natuurlijk van groot belang voor onze gezondheidszorg, juist omdat er op veel plaatsen een tekort is aan handen aan het bed.’

Vorig jaar schatte het RIVM al dat vaccins tegen het COVID-19 virus in een jaar tijd 88.000 ziekenhuisopnames voorkwamen.

Tot 22 december

‘Het coronavirus is er nog en maakt nog steeds mensen ernstig ziek’, schrijft het RIVM op de eigen website.
Inmiddels hebben ruim 2 miljoen Nederlanders dit najaar de herhaalprik tegen corona gehaald.
Tot 22 december kunnen mensen van 60 jaar en ouder, volwassenen die in aanmerking komen voor de jaarlijkse griepprik én zorgmedewerkers de COVID-19 vaccinatie nog ontvangen. Zwangere vrouwen en mensen die door een arts worden doorverwezen, kunnen de prik ook daarna nog krijgen.

Afspraak maken voor herhaalprik corona

Tekort zorgpersoneel daalt met 14% door gepast gebruik medicijnen