20-11-2023

Op weg naar behandeling op maat voor de ziekte van Alzheimer

ABOARD midterm meeting
20231120 ABOARD
Onze collega’s Anne Dreves en Ramon van Aert waren vandaag aanwezig op de ABOARD midterm meeting. ABOARD is een multidisciplinair consortium dat werkt aan een toekomst met gepersonaliseerde diagnostiek, predictie en preventie van Alzheimer. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen is als projectpartner verbonden aan ABOARD.

Prof.dr. Wiesje van der Flier, projectleider ABOARD en wetenschappelijk directeur van Alzheimercentrum Amsterdam, opende de meeting met een boeiende plenaire lezing over de weg naar behandeling op maat voor de ziekte van Alzheimer. Aansluitend passeerden presentaties over tijdige diagnostiek, individuele predictie, gepersonaliseerde preventie en patiënt-geregisseerde zorg de revue.

Op de informatiemarkt, als intermezzo op de wetenschappelijke presentaties, hadden Anne en Ramon een eigen stand om de VIG te vertegenwoordigen. Ramon: 'Opvallend was dat er veel patiënten en hun familieleden naar ons toe kwamen. Zij waren geïnteresseerd in de therapieën die in ontwikkeling zijn en wat deze mogelijk voor hen kunnen betekenen. Ook liet een aantal van hen weten bereid te zijn om deel te nemen aan een klinische studie. Over het algemeen zeiden zij hoopvol te zijn over de mogelijkheden in de toekomst. Daarnaast lieten patiënten weten behoefte te hebben aan begrijpelijke informatie op het juiste moment. Waardevolle inzichten!'

Na de informatiemarkt was het woord aan junior-onderzoekers. De middag sloot af met een eindnoot van Wiesje, muzieknoot van De Reisgenoot en borrelnoot met de deelnemers.

‘Het is indrukwekkend om te horen met hoeveel mensen en hoeveel inspanning er wordt gewerkt aan de preventie, predictie en diagnose van Alzheimer. Deze onderzoekers doen ontzettend belangrijk werk, want deze degeneratieve hersenaandoening is één van de grootste uitdagingen voor de gezondheidszorg. Ook de ontwikkelingen in de geneesmiddelensector staan niet stil. Voor mensen met de ziekte van Alzheimer en hun naasten hoop ik dat die tomeloze inzet vanuit verschillende perspectieven binnen afzienbare tijd voor betere vooruitzichten zorgt’, zo besluit Ramon de middag.

Wilt u meer weten over de rol van geneesmiddelenbedrijven bij de bestrijding van de ziekte van Alzheimer? En wat er moet gebeuren om eventuele toekomstige geneesmiddelen optimaal te gebruiken? U leest het in onze whitepaper 'De strijd tegen Alzheimer'