07-11-2023

Politiek spreekt zich uit in Gezondheidszorgdebat

JAF GZ Debat 30okt23 091
Goed dat de sluis er is, goed dat het Zorginstituut kritisch naar opbrengsten en kosten van nieuwe medicijnen kijkt, maar kan het wat sneller? Dat was in het kort wat Sophie Hermans (fractievoorzitter VVD) op 30 oktober zei over de sluis, tijdens het Gezondheidszorgdebat.

Naast Hermans kwamen ook Fleur Agema (PVV), Bart van den Brink (CDA), Mona Keijzer (BBB), Julian Bushoff (GroenLinks-PvdA) aan het woord in dit debat, dat werd georganiseerd door de geneesmiddelenbedrijven Janssen, MSD en Amgen.

Sluis

Agema gelooft niet dat afschaffing van de sluis de problemen rond toegang tot nieuwe medicijnen ineens zal oplossen. Maar ze toonde zich wel kritisch over dit instrument, dat primair als doel heeft de prijzen van nieuwe medicijnen te beteugelen.

‘Er gaan in Nederland daadwerkelijk mensen dood, omdat er nog onderhandeld wordt over de prijs en ze daarom een nieuw medicijn niet krijgen’, zei Agema. ‘In landen om ons heen, zoals Frankrijk, België en Duitsland, krijgen ze het éérst, en wordt er daarna een potje gevochten tussen ministerie en farmaceut over de prijs. Neem bijvoorbeeld een nieuw medicijn tegen borstkanker, dat in Nederland nog niet wordt vergoed. Daar wachten 139 Nederlandse vrouwen op, terwijl het gemiddeld 5,5 maand levensverlenging geeft. Ik vind dat Nederland, een rijk en welvarend land, niet het land moet zijn waarin de kans dat je met kanker overlijdt groter is dan in andere landen.’

Stellingen

Presentator Humberto Tan legde vier stellingen voor aan de volksvertegenwoordigers. Die stellingen gingen over regeldruk, wettelijke verankering van gezondheidsdoelen, de kosten van langer gezond leven én het eigen risico in de zorg. Respectievelijk Renze Jongstra (ic-verpleegkundige), Warnyta Minnaard (Missie Tumor Onbekend), Annemiek Verkamman (HollandBio) en Xander Koolman (Vrije Universiteit Amsterdam) verzorgden de inleiding voor deze stellingen.

Over de eerste stelling (‘verlaag de regeldruk in de zorg’) waren de debaters het grotendeels eens. Meer eigen regie voor mensen die in de zorg werken, was de rode draad in hun reacties. Dat maakt werken in de zorg leuker, en zorgt er dus ook voor dat werknemers graag blijven. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen publiceerde eerder een PwC rapport dat laat zien hoe een gepaste inzet van medicijnen het tekort aan zorgpersoneel met 14% kan verminderen.

Bij de tweede stelling (‘veranker gezondheidsdoelen in de wet’) was er wel consensus over het belang van preventie. Maar die doelen vastleggen in de wet ging de meeste deelnemers aan het debat te ver, omdat het weer zou leiden tot meer regeldruk. In het debat was ook kritiek op de te hoge winsten die sommige farmaceuten zouden maken.

De link naar het volledige debat, dat anderhalf uur duurde, staat onder dit bericht.

Top 3

De zorg staat steevast in de top 3 staat van onderwerpen die de kiezer het belangrijkst vindt. Volgens onderzoeksbureau Ipsos staat het nu zelfs bovenaan. Toch is het tot nu toe geen dominant thema in de campagnes voor de Tweede Kamer verkiezingen, op 22 november. In de aanloop naar de verkiezingen is er nog een ander zorgdebat. Op 13 november vindt namelijk het Grote Zorgdebat plaats, in het Beatrixtheater in Utrecht. Dat is zowel fysiek als online te volgen.

Drie focuspunten

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) brengt in de aanloop naar de verkiezingen drie onderwerpen extra onder de aandacht: toegang tot nieuwe medicijnen, het innovatieklimaat en preventie. Lees hierover meer via de onderstaande link.