“Net als de eerste AGV’s, die na 16 jaar trouwe dienst aan vervanging toe waren, zijn ook deze AGV’s weer speciaal en op maat voor MSD ontworpen en gebouwd. Het unieke eraan is dat het temperatuur-gecontroleerde voertuigen zijn en dat ze buiten rijden.” Het zijn de woorden van Jaap Baas (Technical Manager Global Logistics). “In mijn rol draag ik bij aan het draaiend houden van alle productiesystemen voor externe en interne logistiek. En daar vallen de AGV’s uiteraard ook onder.” Samen met collega Tim Eenkhoorn vertelt Jaap over deze en nog twee andere unieke nieuwe robotvoertuigen op de MSD Campus in Haarlem.
“De AGV’s rijden tussen onze drie productielocaties en twee zeer grote magazijnen. Volledig automatisch overbruggen ze afstanden tot honderden meters over ons terrein en dat met een veilige (wandel)snelheid van max. 1,5 meter per seconde. En zo gaat dat 24 uur per dag en zeven dagen per week door. Elke AGV rijdt normaal gesproken zo’n 10.000 tot 12.000 kilometer per jaar.”Richting de verpakkingslijnen vervoeren de AGV’s de goederen en componenten die nodig zijn om de geneesmiddelen en vaccins te kunnen verpakken. En terug richting de magazijnen staat er een pallet ‘gereed product’ in. Jaap: “Opgeteld maken de AGV’s ieder jaar zo’n 120.000 ritten met lading. Tel je daar de ritten zonder lading bij op, bijvoorbeeld van en naar het centrale oplaadstation, dan kom je uit op zo’n 150.000 ritten per jaar.”
Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar even indrukwekkend zijn MSD’s andere robotvoertuigen, onze VNA’s, wat staat voor Very Narrow Aisle (zeer nauw gangpad). MSD heeft twee VNA’s in de mega-coldstore, het werkgebied – zo groot als twee voetbalvelden – van operator Tim en zijn collega’s. “Dikke jas aan, want je staat hier in een megakoelkast. In dit magazijn slaan we onze vaccins op.”Net als de AGV’s buiten werken ook de VNA’s binnen volledig computergestuurd. Tim: “Ze lijken op de gewone heftrucks waarmee je lading ook op hoogte kunt wegzetten – de VNA-kraan is vier meter hoog – maar dan zonder bestuurder aan boord.” Jaap: “Alles praat met elkaar. De AGV dokt volautomatisch aan, de pallet wordt volautomatisch gecontroleerd en, mits goedgekeurd, volautomatisch door de VNA op z’n plek gezet. En dat alles tot op vijf millimeter nauwkeurig.”
Terug naar het verhaal erachter. “Twintig jaar geleden zorgden de AGV’s natuurlijk al voor een flinke efficiencyslag. Maar bij het doorontwikkelen hebben we nog zoveel meer winst op dat vlak kunnen boeken. Het proces gaat altijd door, met steeds minder fouten, veel efficiënter dus in vergelijking met vervoer waarbij er ‘gewoon’ mensen achter het stuur zitten.”
Naast die verhoogde productiviteit zijn ook zaken als veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid een steeds grotere rol gaan spelen. Met zichtbare trots noemen Jaap en Tim een paar voorbeelden. “De AGV’s zijn speciaal voor ons ontworpen en daarmee zijn ze echt uniek in de wereld. Voor de veiligheid zijn ze bijvoorbeeld uitgerust met drie sensoren die het overig verkeer in de gaten houden: ze stoppen automatisch als er ‘gevaar’ dreigt. Verder passen de sensoren zichzelf vanzelf aan in situaties met beperkt zicht, bijvoorbeeld als het regent. Zo blijft het altijd veilig.”
Safety First & Quality Always, dat is bij MSD niet onderhandelbaar. Tijdens het vervoer met de robotvoertuigen mag de kwaliteit van de geneesmiddelen en vaccins dan ook nooit in het geding komen. “En dat gebeurt ook niet, met dank aan alle checks die we hebben ingebouwd en het onderhoud dat we voor 99,9 procent op onze speciale werkplaats zelf kunnen doen”, legt Tim uit.
“Komt de acculading onder een bepaalde drempelwaarde, dan gaat er een alarm af. Waarom? Omdat onze vaccins tijdens transport en opslag altijd gekoeld moeten blijven. We doen er dus alles aan om te voorkomen dat de AGV’s onderweg door een storing stil komen te vallen.”
Jaap: “Bij de centrale oplaadplaats is plek voor vijf AGV’s. Ook kunnen de voertuigen hun accu bijladen bij de meest gebruikte aandokplaatsen.” Tim: “Bijzonder is dat oplaadpunten voor de VNA’s ‘rimpelloos’ in de vloer van de coldstore zijn verwerkt. Verder monitoren we alles non-stop via dashboards die alle beschikbare data aan elkaar koppelen. Zo zien we bijvoorbeeld met een helikopterview op een groot scherm real-time elke beweging van onze robotvoertuigen.”De laatste voorbeelden die Tim en Jaap noemen hebben betrekking op duurzaamheid. “Net als bij elektrische auto’s wekken de remmen van onze robotvoertuigen herbruikbare energie op. En altijd leuk om te vertellen: een deel van de stroom die we winnen in het zonnepanelenpark op eigen terrein, gebruiken we uiteraard ook om onze AGV’s en VNA’s non-stop te laten rijden!”
Eind dit jaar wordt weer een nieuw werkstation aangesloten op het interne AGV-wegennetwerk. Jaap: “Deze nieuwe route wordt onderdeel van een ‘tweestapper’, waarbij we halffabrikaten gaan vervoeren. En het innovatieve is dat bij het nieuwe docking station de lading zich niet alleen horizontaal maar ook verticaal kan bewegen. En zo gaat de ontwikkeling altijd door…”
Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van MSD.