07-11-2023

77.000 illegale geneesmiddelen in beslag genomen

Operatie Pangea
Medicijnen hand met pillen
Ruim 700 pakketten met meer dan 77.000 illegale geneesmiddelen. Dat was de opbrengst van de jaarlijkse internationale actie Pangea tegen illegale handel in geneesmiddelen. In de pakketten zaten opvallend vaak diabetesmedicijnen (ook ingezet als afslankmiddel) en verdovingscrème (o.a. gebruikt bij tatoeëren). Ook erectiemiddelen, doping-gerelateerde middelen en ADHD-pillen werden, net als voorgaande jaren, volop aangetroffen.

De Douane en Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) voerden de actie begin oktober uit, onder regie van Interpol. Alle pakketten zijn in beslag genomen en vernietigd. Het doel van de Nederlandse actieweek is om een indruk te krijgen welk type geneesmiddelen het land binnenkomen, waar ze vandaan komen en in welke hoeveelheden. Maar ook om aandacht te vragen voor de risico’s van de illegale handel in geneesmiddelen.

Strenge normen

De handel in illegale geneesmiddelen noemt het IGJ zorgelijk, omdat er geen enkele controle op is. Het is onduidelijk wat erin zit, wat de bijwerkingen zijn en wat het effect is in combinatie met andere middelen. Anders dan de geneesmiddelen die mensen op recept krijgen, voldoen illegaal verkregen middelen niet aan de strenge kwaliteits- en veiligheidsnormen. Carla Vos, adjunct-directeur bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, deelt de zorg van het IGJ. ‘Effectiviteit en veiligheid zijn belangrijke kernwaarden van onze sector. Patiënten moeten er blind op kunnen vertrouwen dat medicijnen veilig zijn. Dat is bij illegaal verkregen middelen maar zeer de vraag.’

Gevaarlijk

Geneesmiddelen online bestellen en gebruiken is dan ook gevaarlijk. Temeer omdat het risico bestaat dat je een nep-geneesmiddel koopt. Zo waarschuwde het Europees Medicijn Agentschap (EMA) onlangs nog voor nep-injectiepennen van een diabetesmedicijn. De vervalste pennen werden gevonden bij groothandels in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk en komen uit Oostenrijk en Duitsland. Het IGJ roept consumenten dan ook op om bij vermoedens van vervalsing of illegale handel altijd een melding te maken bij het Landelijk Meldpunt Zorg.

Operatie Pangea

De Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA), een uitvoerend orgaan van Britse ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zorg, startte Operatie Pangea vijftien jaar geleden. Inmiddels hebben 89 landen zich aangesloten bij de operatie. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk werd er de afgelopen vijftien jaar voor meer dan 84 miljoen pond (bijna een miljard euro) aan illegale medicijnen en hulpmiddelen in beslag genomen.