13-06-2023

#Alwaysinnovating: wereldwijde aandacht voor innovatie

IFPMA campagne origineel
De nieuwe campagne #AlwaysInnovating van IFPMA, de internationale brancheorganisatie van innovatieve geneesmiddelenbedrijven, laat zien hoeveel kennis, samenwerking en doorzettingsvermogen nodig is om een idee om te zetten in een medicijn of vaccin dat mensen overal hoop geeft. En hoe moeilijk dit vaak is.

'Nieuwe medicijnen en vaccins komen niet uit de lucht vallen. Het is essentieel dat we begrijpen en beschermen wat deze innovatie mogelijk maakt. Als geneesmiddelensector moeten we beter worden in het vertellen van dit verhaal’, aldus Thomas Cueni, directeur van IFPMA.

Van idee naar patiënt

De reis naar een nieuw geneesmiddel is vaak lang en vol uitdagingen. Medicijnen en vaccins worden niet van de ene op de andere dag ontdekt. Een idee omzetten in een nieuw medicijn of duurt 10 tot 15 jaar. Om een kans te hebben, heeft elk idee stimulansen, bescherming en investeringen nodig. Toch halen velen de eindstreep naar een volwaardig, veilig en werkend medicijn niet.

Alzheimer

Maar elke keer dat bedrijven vastlopen in deze zoektocht, doen ze nieuwe kennis op die helpt om verder te komen – het verdiept ons begrip van het menselijk lichaam, van verschillende ziekten en hoe ze reageren op verschillende geneesmiddelen.

Zo doen we bijvoorbeeld al tientallen jaren onderzoek naar therapieën voor Alzheimer, met meestal teleurstellende resultaten. Dankzij de vooruitgang zien we nu eindelijk dat behandelingen die de ziekte van Alzheimer aanpakken, steeds verder komen in het innovatietraject. Hoewel het misschien nog geen wondermiddelen zijn, bieden ze ons toch hoop dat we langzaam maar zeker de symptomen van Alzheimer kunnen verminderen en de levenskwaliteit van mensen kunnen verbeteren.