06-06-2023

Blog Marco Frenken: Onze missie achter de Boston-missie

Boston aan de Noordzee Handelsmissie LSH Innovatie
Deze week ben ik een van de 75 deelnemers van een economische missie naar Boston, wereldwijd dé hot spot van de life sciences & health (LSH) sector. Heel bijzonder dat we samen met de ministers Kuipers en Adriaansens de broedplaats van veel innovaties beter leren kennen. Bij alle meetings wil ik steeds de focus houden op onze onderliggende zorgmissie: patiënten helpen.

Ik beschouw het als een voorrecht om deel uit te mogen maken van deze delegatie, die onder leiding staat van Hans Schikan. Van 4 tot 8 juni bezoeken we onder meer de BIO International Convention en verschillende (bio)farmaceutische bedrijven in Massachusetts, de Amerikaanse staat waarmee Nederland als enige land een samenwerkingsovereenkomst op het gebied van LSH heeft.

Leren en presenteren

Deze missie is belangrijk en uniek, om allerlei redenen. Nergens ter wereld is zo’n hoogwaardige concentratie van ziekenhuizen, universiteiten, start-ups en grotere bedrijven die zich allemaal richten op research & development binnen de LSH-sector. De kruisbestuiving die dat oplevert, resulteert al jaren in innovatieve medicijnen die het verschil maken voor patiënten van nu én morgen. Juist voor patiënten is het cruciaal dat wij blijven leren en innoveren.
Tegelijkertijd geeft de missie ons ook de kans om onszelf te presenteren als Nederlandse LSH-sector, en anderen voor ons te interesseren. We hebben zelf óók veel in huis, zoals onlangs nog beschreven in het bidbook Welcome to the Netherlands, Europe’s Connected Life Sciences & Health Metropolis. Op pagina 10 en 11 van dit bidbook staan de pluspunten van Nederland overzichtelijk op een rij. We staan bijvoorbeeld op nummer 1 in de Global Connectedness Index.

Stap verder

In Boston zijn we aanwezig met een stevige delegatie van VIG-leden: Amgen, AstraZeneca, Janssen, MSD, Novartis, Organon, Roche en Sanofi. We gaan luisteren, kijken, praten, presenteren en acties inzetten. Dat is ontzettend belangrijk, om uiteindelijk de medicijnontwikkeling op een hoger plan te brengen, wereldwijd en in Nederland.
Daarbij is het heel waardevol dat zowel de Nederlandse minister van EZK als die van VWS deel uitmaakt van deze missie. De uitdagingen in de zorg zijn groot, te groot om in silo’s te denken. Zo zien we in ons land een zorginfarct op ons afkomen, vooral door de vergrijzing. Nieuwe medicijnen kunnen de zorg ontlasten en zo een deel van de oplossing vormen. Kortom: intensieve samenwerking tussen overheden, universiteiten, ziekenhuizen en bedrijven is hard nodig. Als de reis naar Boston ons dáár een stap verder in brengt, is de missie wat mij betreft geslaagd!

Marco Frenken,
voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG)