28-05-2024

Commissiedebat hulp- en geneesmiddelenbeleid

Tweedekamer denhaag

De commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport debatteert aankomende donderdag, 30 mei van 10.00 – 14.00 uur, over het Hulp- en geneesmiddelenbeleid. In het blok over het geneesmiddelenbeleid staan onder meer op het programma: het stimuleren van innovatieve geneesmiddelenontwikkeling, de inzameling en heruitgifte van medicijnen en een toekomstbestendig stelsel voor de vergoeding van nieuwe kostbare geneesmiddelen uit het basispakket.

Verder staan op de volle agenda ook onder meer de sluiskandidaten, de aanpak van medicijntekorten, de voorwaardelijke toelating van geneesmiddelen tot de zorgverzekering, de Nederlandse Kankeragenda, de uitfasering van PFAS in medicijnen en medische isotopen. Voor het debat komt demissionair minister Pia Dijkstra van Medische Zorg naar de Kamer.

Voorbereiding

Voorafgaand aan het commissiedebat gingen een reeks activiteiten die tot doel hadden om de kennis over het onderwerp geneesmiddelen te verdiepen. Zo was er op donderdag 23 mei tussen 9.30 en 12.30 uur een rondetafelgesprek over de ontwikkeling en beschikbaarheid van geneesmiddelen, waarin o.a. Marco Frenken (algemeen directeur Lily Nederland en bestuurslid van de VIG) sprak. En op maandag 27 mei vond er een hoorzitting plaats over dure geneesmiddelen, waar o.a. Mark Kramer (voorzitter van de VIG) zijn visie mocht delen op innovatieve geneesmiddelen.

- Rondetafelgesprek, sessie Marco Frenken