30-05-2023

Coronavaccins werkten nog beter dan gedacht

Corona, coronavaccin, Covid-19
De vaccins tegen corona beschermden een slag beter dan men al dacht. Volledig ingeënte ouderen waren eind 2021 waarschijnlijk voor circa 86% beschermd tegen ziekenhuisopname. Dat is 10 procentpunt meer dan eerdere berekeningen uitwezen.

Dat blijkt uit een nieuwe inschatting, die epidemiologen van het RIVM online hebben gezet. De Volkskrant berichtte hier vrijdag over.

Vertekening rechtgezet

Volledig gevaccineerde ouderen waren destijds 94% beschermd tegen opname op de intensive care, blijkt uit de heranalyse. Eerder ging men nog uit van ‘slechts’ 89%. Reden voor de bijstelling is dat lang niet iedereen die zich liet inenten, destijds ook toestemming gaf aan de GGD om zijn vaccinatiestatus door te geven aan het RIVM. Die vertekening probeert het RIVM nu recht te zetten.

Miljoenen levens gered

In het eerste jaar dat de coronaprikken werden gezet, tussen december 2020 en december 2021, hebben ze al 20 miljoen levens gered, schreef The Lancet Infectious Diseases eerder. En het RIVM noteerde dat de vaccins in ons land 88.000 ziekenhuisopnames hebben voorkomen.

Tunnel

‘Nu we ons gewone leven weer hebben opgepakt en de zon weer schijnt, is het soms moeilijk voor te stellen hoe de wereld er drie jaar geleden uitzag’, zegt Marc Kaptein, medisch directeur bij Pfizer Nederland. ‘Alles zat op slot, we zaten wereldwijd in een lockdown. Dat veroorzaakte natuurlijk ten eerste heel veel leed in families. Zo overleden er alleen al in Nederland in het eerste coronajaar 20.000 mensen aan COVID-19. Maar het zorgde ook voor een overbelasting van de zorg én voor forse economische schade. Er kwam pas licht aan het einde van de tunnel toen na bijna een jaar coronacrisis de eerste vaccins werden goedgekeurd. Onder meer Pfizer, AstraZeneca en Janssen hebben namelijk alles op alles gezet om razendsnel en, zoals nu blijkt, zeer effectieve vaccins te ontwikkelen.’

Sleutel

Precies op dat moment, in december 2020, organiseerde de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) een online publieksdebat over corona, vanuit Nieuwspoort. Kaptein was een van de panelleden. Honderden Nederlanders bekeken deze live-uitzending en stelden via de chat hun vragen.
‘We stonden op de drempel van het vaccineren’, blikt Kaptein terug. ‘Er was veel hoop, maar ook argwaan. Hoe kon een vaccin dat binnen een jaar was ontwikkeld en goedgekeurd nu veilig en werkzaam zijn? Dat soort vragen waren er volop, en dat begrijp ik. Het was gewoon spannend voor heel veel mensen. Gelukkig kunnen we achteraf vaststellen dat vaccins de sleutel vormden waarmee we onze maatschappij weer konden openen, de ziekenhuizen konden ontlasten en, het allerbelangrijkst, mensenlevens konden redden.’

Volledige publieksdebat over coronavaccins (anderhalf uur), 8 december 2020