08-06-2023

Goed om eindpunten studies actueel en relevant te houden

VIG-reactie op onderzoek naar primaire eindpunten
Kanker oncologie
Zorgvuldige bepaling van primaire eindpunten is cruciaal bij klinische studies naar nieuwe medicijnen en behandelingen. Juist daarom komen er tijdens die jarenlange studies tussentijdse evaluaties, die regelmatig leiden tot bijstelling van eindpunten, op basis van de laatste medische inzichten. Daarover overleggen registratie-autoriteiten (zoals EMA en CBG), artsen en bedrijven intensief met elkaar. Dat is in het belang van de patiënt, die de beste behandeling verdient. Het is uiteraard belangrijk om transparant te zijn over eventuele aanpassingen.

Dat is de eerste reactie van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) op een publicatie in JAMA Oncology, donderdag 8 juni.

Immunotherapie
Deze review van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL), Radboudumc en Queen’s University Cancer Research Institute in Canada betreft 38 studies met immunotherapie bij blaas-, long- en nierkanker. De onderzoekers stellen dat er in 24 van de 38 studies aanpassingen van de primaire eindpunten waren, maar dat over een deel van die aanpassingen niet helder werd gecommuniceerd. Bij primaire eindpunten kan het bijvoorbeeld gaan om de overlevingskans van de patiënt.

Bestuderen

De VIG gaat de publicatie in JAMA Oncology en de onderliggende gegevens nader bestuderen.

Persbericht IKNL over primaire eindpunten