20-06-2023

Podcast over geneesmiddelen van de toekomst

Podcast Medicijnen Toegang Access
Hoe ziet de gezondheidszorg er momenteel uit, en wat zijn de laatste ontwikkelingen in de geneesmiddelen wereld? Is er veel veranderd in de sector sinds de coronacrisis?

Over deze en veel meer vragen ging Martine Hauwert van Let's Talk Business – een programma van New Business Radio – in gesprek met Marco Frenken (directeur bij geneesmiddelenbedrijf Lilly en voorzitter van de VIG), Wim de Haart (manager gezondheidseconomie en vergoedingen bij de VIG) en Merit Boersma, manager communicatie bij de VIG.

Rode draad

In de podcast vertellen ze over de bijdrage van de geneesmiddelensector aan het verbeteren van zorg voor mensen in Nederland. Over passende zorg, overlevingskansen, gentherapieën en duurzaamheid. Waar is de sector trots op, maar ook welke uitdagingen zijn er in de zorg? Wat zijn de geneesmiddelen van de toekomst?
Rode draad door de gesprekken is dat geneesmiddelenbedrijven deze uitdagingen samen met belangrijke partners in de zorg willen en moeten aanpakken.
Marco Frenken: ‘Er is werk aan de winkel. Er komen steeds meer mensen die ziek worden. De vraag naar zorg neemt toe. Wij willen ons graag inzetten en zoeken naar oplossingen, om nieuwe en betere medicijnen te ontwikkelen en bij de mensen te krijgen. Maar deze stroom nieuwe behandelingen moet bij de juiste patent komen, op het juiste moment. Daar moeten we goede afspraken over maken.’

Vertrouwen

Merit Boersma: ‘Het gaat erom dat je elkaar opzoekt, elkaar leert kennen. We zitten nu midden in een zorginfarct met vergrijzing, te weinig handen aan het bed en oplopende zorgkosten. Als je Amerikaanse toestanden wilt voorkomen, met lange wachtlijsten en mensen die zelf een groot deel van hun zorg moeten betalen, zit er maar één ding op. Elkaar vertrouwen en de handen ineenslaan, zodat er ruimte blijft voor nieuwe behandelingen die artsen kunnen voorschrijven.’

Impact meten