22-04-2024

Ralph de Vis maakt bewust van medicijnresten in water

Visralph

Medicijnresten horen niet in het water. Geen beter moment om daar bij stil te staan dan op Earth Day (22 april). Gisteren werd de expositie ‘Ralph de Vis’ onthuld op het ministerie van VWS door Celina Kroon, Programmamanager Duurzaamheid bij het UMC Utrecht. Vis Ralph is gemaakt van medicijnverpakkingen en vraagt aandacht voor de milieu-impact van medicijnresten.

‘Goede en veilige medicijnen zijn van groot belang voor miljoenen Nederlanders’, aldus Annelies De Lange, programmamanager Duurzaamheid bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Maar ongebruikte medicijnen komen nog te vaak in het oppervlaktewater terecht.’

Impact op vissen

Medicijnresten komen via urine en ontlasting van medicijngebruikers in het milieu, maar ook doordat ongebruikte medicijnen soms door de gootsteen of het toilet worden gespoeld. ‘Die medicijnresten hebben een negatieve invloed op vissen en andere levende organismen in ons water. Ralph vraagt daar op een treffende manier aandacht voor’, vervolgt De Lange. Zij was namens de VIG aanwezig bij de onthulling van de expositie. Ralph staat voor Rufuse All Leftover Pharmaceuticals.

No planet B

‘There’s no planet B’, haalt De Lange aan. ‘Daarom is het goed dat er dagen als Earth Day en project Ralph zijn. Ze herinneren ons aan het belang van milieubehoud en duurzaamheid. En ze moedigen ons aan om in actie te komen en samen te zorgen voor een gezondere planeet en meer duurzame toekomst.’

Rondreizende expositie

Ralph is gemaakt door studenten in Wageningen. Gooi ongebruikte medicijnen niet weg, maar lever ze in bij de apotheek. Daarvan wil de rondreizende expositie mensen bewustmaken. De apotheek kan de ongebruikte medicijnen op de juiste manier verwerken en voorkomen dat ze in het milieu terecht komen.

Week van Ons Water

Tijdens de Week van Ons Water, van 27 april tot en met 12 mei, vraagt apothekersorganisatie KNMP samen met geneesmiddelenbedrijven, apotheken en alle partners in de zorg éxtra aandacht voor het inleveren van medicijnen met een landelijke inzamelweek: 'Medicijnen over? Laat het milieu niet in de steek en lever ze in bij je apotheek!'

Meer informatie

Voor meer achtergrondinformatie over medicijnresten en de gezamenlijke ketenaanpak: www.medicijnresten.org.