09-01-2024

Rotavirus vaccin in Rijksvaccinatieprogramma

Shutterstock 1791139418 vaccinatie verkleind

‘Vaccinatie tegen rotavirus eindelijk in het RVP’, kopte het Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde (NtvG) dinsdag. Per 1 januari 2024 zit het vaccin in het Rijksvaccinatieprogramma. Het rotavirus kan vooral bij jonge kinderen ernstige darminfecties veroorzaken.

Jaarlijks worden er in Nederland gemiddeld 3.500 kinderen in het ziekenhuis opgenomen vanwege uitdrogingsverschijnselen door braken of diarree bij een rotavirusinfectie. Van de kinderen onder de vijf jaar komen er jaarlijks 5 à 6 te overlijden. Het rotavirusvaccin van GSK wordt vanaf half februari aan zuigelingen toegediend.

Sneller

‘Innovatieve vaccins die zorgvraag voorkomen moeten veel sneller worden toegelaten tot het Rijksvaccinatieprogramma’, schreef Marc Kaptein (medisch directeur bij Pfizer) in december 2022 al in een blog. ‘Een traject van negen jaar, zoals voor het rotavirus vaccin, is gewoon niet acceptabel.’

Preventie beter verankeren

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) benadrukte 21 december 2023 in een brief aan informateur Ronald Plasterk dat het in Nederland gemiddeld negen jaar duurt voordat vaccinaties beschikbaar zijn, zelfs na een positief advies van de Gezondheidsraad. Dit komt doordat advisering door de Gezondheidsraad onnodig lang duurt en er vaak geen budget is voor vaccinaties. Zelfs niet als deze kosteneffectief zijn.

‘Verankering van medische preventie in het Preventieakkoord en een structureel budget voor kosteneffectieve vaccinaties dragen bij aan het oplossen van het zorginfarct’, schreef de VIG in deze brief.

Nieuwsbericht RIVM: Bescherming tegen rotavirus vanaf 2024 opgenomen in Rijksvaccinatieprogramma

Zie ook: Vaccin tegen gordelroos in andere landen wel vergoed