23-05-2024

Vergoeding medicijnen tegen kanker blijft achter

Shutterstock 2251211321 wachtkamer patient

In ons land wordt enkele jaren na Europese toelating minder dan de helft van de nieuwste geneesmiddelen tegen kanker vergoed. Dat blijkt uit een rapport van IQVIA, dat in juni verschijnt.

De onderzoekers keken naar de 48 oncologische therapieën die het Europees geneesmiddelenbureau (EMA) tussen 2019 en 2022 goedkeurde voor de Europese markt. Na EMA-goedkeuring volgt per land een beoordeling of het geneesmiddel vergoeding krijgt vanuit de zorgverzekering. Pas als het middel wordt vergoed, kan een arts het voorschrijven.

Minder dan de helft

Van deze 48 nieuwe geneesmiddelen tegen kanker konden er per 5 januari 2024 in Nederland slechts 21 worden voorgeschreven. Minder dan de helft dus. Ter vergelijking: in Duitsland hadden patiënten op die datum toegang tot 46 van de 48 nieuwe oncologische medicijnen. Nederlandse patiënten moeten, als je kijkt naar álle nieuwe medicijnen, gemiddeld drie keer zo lang wachten op vergoeding als onze Oosterburen – zo berichtten we gisteren al.

Bezorgd

VIG-voorzitter Mark Kramer is bezorgd over deze negatieve trend: ‘De kwaliteit van geneesmiddelenzorg in ons land sneeuwt onder, omdat we met z’n allen onnodig worden gegijzeld door de drang om kosten te beheersen. We kunnen dit alleen doorbreken door met alle partijen om de tafel te gaan om goede afspraken te maken.’

We gaan graag het gesprek aan.

Verder lezen

Lees ook ons persbericht: Code rood voor Nederlandse patiënt bij nieuwe medicijnen