07-03-2024

VIG-bestuur verwelkomt Martijn Bax en Erik Holl

Duoportret Holl Bax

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) verwelkomt twee nieuwe leden in haar bestuur: Martijn Bax en Erik Holl. We feliciteren beide heren met hun benoeming.

Martijn Bax

Martijn Bax is Country President bij de Nederlandse locatie van AstraZeneca. Hij is sinds 2016 werkzaam voor dit internationale bedrijf. Bax heeft jarenlange ervaring in de farmaceutische industrie: hij bekleedde diverse leidinggevende rollen bij verschillende geneesmiddelenbedrijven. Bax studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus universiteit.

Bax: ‘We moeten intensief samenwerken om de Nederlandse zorg toekomstbestendig en duurzaam te maken. Daarbij is het belangrijk dat innovatieve geneesmiddelen veel sneller voor Nederlandse patiënten beschikbaar komen. Daar ga ik me voor inzetten. Verder wil ik mij hard maken voor het reduceren van de impact van de zorg op het milieu. Hier zijn al veel goede initiatieven waar we verder op kunnen bouwen.’

Erik Holl

Erik Holl is Managing Director bij de Nederlandse locatie van Johnson & Johnson Innovative Medicine. Hij werkt al bijna vijftien jaar voor dit Amerikaanse geneesmiddelenbedrijf, waar hij verschillende functies had in o.a. Nederland, Duitsland en de VS. Voor zijn aantreden bij J&J werkte hij onder meer bij Organon. Holl heeft dezelfde studieachtergrond als Bax; ook hij studeerde aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.

Holl: ‘Als industrie maken we potentieel levensreddende medicijnen. We zijn een belangrijke motor voor de Nederlandse economie met duizenden banen en grote investeringen in R&D. Er vindt hier veel klinisch onderzoek plaats, in nauwe samenwerking met academie en ziekenhuizen. Om dit ecosysteem toekomstbestendig te maken, is het belangrijk dat onze innovatie ook bij de Nederlandse patiënt komt; daar schort het nu steeds meer aan. Ik ga me 200% inzetten om de Nederlandse patiënt van medische innovatie te laten profiteren!’

Vertrekkende leden

De komst van twee nieuwe bestuursleden, betekent dat we ook afscheid nemen van twee vertrekkende bestuursleden. We zijn Maria Fernanda Prado (J&J Innovative Medicine) en Mark Dekker (Astellas) zeer dankbaar voor hun niet-aflatende inzet voor onze sector in het algemeen en voor de VIG in het bijzonder.

Bestuur compleet

Na de aanstelling van onze voorzitter en de benoeming van de twee nieuwe bestuursleden is het VIG-bestuur weer compleet. Ons bestuur bestaat uit voorzitter Mark Kramer, vice voorzitters Marco Frenken (Lilly) en Sanne Groenemeijer (Novo Nordisk), en leden Denis Peters (Sanofi), Caroline Correa (Amgen), Martijn Bax (AstraZeneca) en Erik Holl (J&J Innovative Medicine). Wij wensen hen veel succes samen.