20-10-2022

VIG Medicijndialoog 2022 | Samen sterker tegen volksziekten!

Dit event vond plaats op: 12-10-2022 - 15:00 - 17:00 - Den Haag | Glazen Zaal
Samen sterker tegen volksziekten! Kanker, obesitas en Alzheimer. Dat zijn de drie volksziekten waarin het huidige kabinet Rutte extra wil investeren, qua onderzoek en aanpak. De VIG Medicijndialoog 2022 draaide volledig om deze drie ziekten, waarmee veel Nederlanders vroeg of laat te maken krijgen. Tijdens deze dialoog vatten we de aanduiding ‘medicijn’ ruim op. Soms is bijvoorbeeld preventie, therapie of een operatie de beste remedie.

Voor wie de VIG Medicijndialoog op 12 oktober heeft gemist óf gewoon nog een keer terug wil zien: de videoregistratie van de volledige twee uur.

In deze video van enkele minuten een impressie van de VIG Medicijndialoog op 12 oktober.

Kanker

Arja Broenland, directeur-bestuurder bij de Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten organisaties (NFK) opende met deze stelling:
‘Kankerzorg is expertzorg, dat vereist een ander zorglandschap dan we nu hebben’, aldus Broenland. 'We hebben een enorme maatschappelijke opdracht, want het aantal diagnoses neemt de komende jaren nog fors toe. Daarom moet we boven alle deelbelangen heen stijgen.'
De reacties van Thijs Merkx, bestuursvoorzitter van het IKNL en Caroline Doornebos, medisch directeur bij MSD zijn te zien op deze video.

Obesitas

Edgar van Mil, kinderarts-endocrinoloog in het Jeroen Bosch Ziekenhuis, Universiteit Maastricht opende met deze stelling:
‘Een breed nationaal samenwerkingsverband voor een gezondere leefstijl voor iedereen moet de hoogste prioriteit krijgen'.
De reacties van Karine van ’t Land, zorgexpert leefkracht bij Menzis en arts Maatschappij + Gezondheid, Arianne van Bon, internist-endocrinoloog in het Rijnstate ziekenhuis en Sanne Groenemeijer, general manager van geneesmiddelenbedrijf Novo Nordisk in Nederland zijn te zien op deze video.

Alzheimer

Marco Blom manager Wetenschappelijk Onderzoek en Landelijke Hulp (adjunct-directeur) bij Alzheimer Nederland opende met deze stelling:
'Vroegdiagnostiek bij dementie en Alzheimer is ontzettend belangrijk. Daarom zou het goed zijn als elke Nederlander rond het zestigste jaar desgewenst een hersenscan krijgt.’
De reacties van Jort Vijverberg, neuroloog en werkzaam bij het Alzheimercentrum Amsterdam en Wendy Maas, Policy Lead personalized healthcare, VBHC and Sustainability bij Roche zijn te zien op deze video.

VIG MD 2022 Marco met dagvoorzitter Anouschka
VIG MD 2022 Jan Kremer
VIG Medicijndialoog 2022 Samenwerken kanker Anja Groenland
VIG Medicijndialoog 2022 Samenwerken kanker obesitas alzheimer Edgar van Mil