25-04-2023

Vrouwen en IP: versnelling van innovatie en creativiteit

Patenten; IP
Woensdag 26 april is het Wereld IP dag. Op deze jaarlijkse terugkerende dag brengen we wereldwijd onder de aandacht hoe intellectueel eigendom wetenschap, innovatie, ondernemerschap en creativiteit mogelijk maakt. Dit jaar is het thema van Wereld IP dag: Vrouwen en IP: versnelling van innovatie en creativiteit.

Ook in de geneesmiddelensector is IP (intellectual property) heel belangrijk. De patenten op het intellectueel eigendom van innovatieve geneesmiddelen beschermen een ontdekking, en zorgen er voor dat deze openbaar wordt gemaakt. Tijdens de patentperiode van een innovatief geneesmiddel is al wel data openbaar en kunnen andere bedrijven voortbouwen op de innovatie, maar ze mogen de door het patent beschermde geneesmiddel niet op de markt brengen.

Campagne

De campagne van Wereld IP dag focust dit jaar op buitengewone vrouwen die bijdragen aan wetenschap, innovatie en wereldwijde gezondheidsvooruitgang. ‘We vieren de ‘can do’-houding van vrouwelijke uitvinders, ontwerpers en ondernemers over de hele wereld en hun baanbrekende werk’, zo staat op de website van The World Intellectual Property Organization (WIPO) . Maar vrouwen hebben wereldwijd ook vaak te maken met grote uitdagingen bij het toegang krijgen tot de kennis, vaardigheden, middelen en ondersteuning die ze nodig hebben om verder te komen’, aldus WIPO.

Spotlight

Carla Vos, adjunct-directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) is blij met het thema van de Wereld IP dag. ‘Het is goed om te zien dat vrouwen in de spotlight staan tijdens deze World IP Day. Aangesloten bedrijven bij de VIG hebben veel aandacht voor vrouwen in de sector. Zo wordt een derde van de aangesloten lid bedrijven aangestuurd door vrouwelijke general manager. Binnen hun organisaties en daarbuiten zetten zij zich in om vrouwen te motiveren en te helpen, en om vrouwelijk talent te inspireren in onze branche te werken. En dat werpt zijn vruchten af, bijna de helft van de medewerkers van de Europese geneesmiddelensector is vrouw.’

Vrouwelijke leiders

‘Wat we ook zien in ons externe netwerk’, vervolgt Vos, ‘is dat er steeds meer vrouwelijke leiders op terreinen van gezondheid, politiek en economie actief zijn. Het is dan ook interessant om dit female leaderschip network bijeen te brengen en om met deze vrouwen onderwerpen van gemeenschappelijk belang, zoals inspireren van jonge vrouwen, verder vorm te geven.’