Bij IBD is er van buiten vaak niets te zien, terwijl het van binnen veel impact heeft. Mensen met IBD hebben te maken met onzichtbare klachten zoals pijn, vermoeidheid en problemen met eten of naar de wc gaan. Johnson & Johnson vindt het belangrijk om deze onzichtbare kant zichtbaar te maken en wil als gezondheidsbedrijf actief bijdragen aan meer kennis, openheid en begrip.
“We vinden het belangrijk om niet alleen medicijnen te ontwikkelen, maar ook om het gesprek met patiënten en hun omgeving aan te gaan”, zegt Erik Holl, managing director van Johnson & Johnson Innovative Medicine Nederland. “Daarnaast willen we patiënten op het hart drukken dat geen vraag te gek is. Kortom dat ze alles bespreekbaar kunnen maken met hun behandelend arts. Het is belangrijk om vertrouwen te hebben in een behandelplan omdat dit traject vaak lang duurt. Wij benadrukken dus ook de noodzaak van het zogenaamde shared decision making, ofwel: samen beslissen.”
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, werkt Johnson & Johnson samen met Boomerang Media. In augustus en september hangen in WC’s binnen horecagelegenheden in heel Nederland posters die aandacht vragen voor IBD. Daarnaast worden er Boomerang freecards verspreid met korte, opvallende teksten die een breed publiek aanspreken en juist ingaan op de thema’s die voor IBD-patiënten zo herkenbaar zijn, zoals stress, schaamte en vermoeidheid. Op elke kaart staat een QR-code die verwijst naar de speciale campagnewebsite, waar je op een laagdrempelige manier
meer informatie vindt over IBD.
Kijk op de campagnewebsite voor meer informatie