30-09-2022

Bezuiniging GVS jaar uitgesteld

GVS, apotheek, medicijnen, tekorten, vergoedingen
De bezuiniging op het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) wordt met een jaar uitgesteld. Die boodschap bracht minister Kuipers de Tweede Kamer op 27 september. ‘We zijn blij dat de minister oog heeft voor de grote en terechte zorgen van veldpartijen en daarom nu een pas op de plaats maakt,’ aldus Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG).

Kuipers komt met het uitstel tegemoet aan de grote en breed gedeelde zorgen van veldpartijen en patiënten. De minister concludeert dat het risico op problemen met de beschikbaarheid van geneesmiddelen als gevolg van de bezuiniging groter is dan eerder gedacht en dat de huidige uitzonderlijke economische omstandigheden reden zijn de bezuiniging tijdelijk uit te stellen. Daarnaast valt ook het buitengewoon kritische advies van regeldrukwaakhond ATR niet te negeren, zo concludeert de minister.

Grote gevolgen

Sinds de aankondiging van deze bezuiniging in april is ook vanuit geneesmiddelenbedrijven veelvuldig gewaarschuwd voor de gevolgen van de maatregel voor de beschikbaarheid van geneesmiddelen in Nederland, voor uitholling van de kwaliteit van de farmaceutische zorg en voor de grote gevolgen voor miljoenen Nederlandse patiënten, die zouden moeten overstappen naar andere geneesmiddelen óf bijbetalen.

Nieuwe weging

Schouw: ‘Het is goed dat het ministerie de tijd neemt om veel preciezer te kijken naar de effecten van deze maatregel voor de verschillende veldpartijen en in het bijzonder voor patiënten. We blijven graag in gesprek, en we gaan ervan uit dat er komende maanden een nieuwe weging zal plaatsvinden van de doelmatigheid van deze bezuiniging.’

Brief van minister Kuipers aan Tweede Kamer