16-05-2023

Annelies de lange

Annelies de Lange-Douma

Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

Annelies de Lange-Douma is deze week gestart als programmamanager Duurzaamheid bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). In deze nieuwe rol gaat ze zich inzetten voor verdere verduurzaming van de medicijnketen. Zij volgt Brigit van Soest op, die nu directeur is bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisapothekers (NVZA).

Annelies de Lange heeft ruime ervaring als apotheker. Ze was tot 1 mei werkzaam als operational excellence coördinator bij Boots, Alliance Healthcare. Het realiseren van het uitvoeringsplan van de @Green Deal 3.0 Zorg wordt een van haar speerpunten. In de Green Deal beschrijft de geneesmiddelensector welke stappen zij de komende jaren gaat nemen om de sector verder te verduurzamen.

Ruime ervaring

De nieuwe Programmamanager Duurzaamheid neemt ook deel aan de ketenaanpak Medicijnresten uit Water. Hierin werken producenten van geneesmiddelen samen met de overheid, zorg partijen en de watersector aan maatregelen om medicijnresten in water terug te dringen. Het zijn thema’s waar Annelies de Lange ruime ervaring mee heeft, onder andere door haar bijdrage aan de inspiratiegids Verspil geen Pil, het inzamelen van oude geneesmiddelen en de Week van ons Water.

Veel duurzame initiatieven

Carla de Vos, adjunct- directeur bij de VIG: ‘Het is een boeiende tijd om binnen de zorgsector met duurzaamheid bezig te zijn. Ook geneesmiddelenbedrijven zijn volop bezig met duurzame initiatieven. We zijn dan ook erg blij dat Annelies onze sector komt versterken.’