08-03-2022

Vrouwen onmisbaar voor geneesmiddelensector

Banner Vrouwendag met druppel
Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Sinds 1911 vragen vrouwen over de hele wereld op 8 maart aandacht voor gelijkheid in de samenleving. Bijna de helft van de medewerkers van de Europese geneesmiddelensector is vrouw.

Daarmee loopt de farmaceutische sector voor ten opzichte van andere technische sectoren, blijkt uit een Efpia rapport. Bij de auto-industrie en de luchtvaart- en defensiesector is het aandeel van vrouwen bijvoorbeeld niet hoger dan respectievelijk 24% en 16%.
De vrouwen binnen de geneesmiddelensector werken in allerlei functies, óók in de hogere regionen. Zo zijn drie van de zes bestuursleden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vrouw.

Diversiteit

‘Wij zijn trots op al die vrouwen die werken aan de medicijnen van morgen!’, zegt Sara McCabe, bestuurslid bij de VIG. ‘Ze zijn onmisbaar.’
De VIG hecht grote waarde aan een veilige, inspirerende en inclusieve werkomgeving.
De bij de VIG aangesloten geneesmiddelenbedrijven geven onder meer door een actief diversiteitsbeleid invulling aan goed werkgeverschap. Vijftien van de 45 VIG-leden hebben een vrouw als general manager.

Code

McCabe: ‘Om het belang van inclusiviteit en diversiteit binnen de sector nog sterker te benadrukken, werken we aan een aanvullende standaard binnen onze maatschappelijke Code. Komende zomer communiceren we daar meer over.’

Vijf carrièretips

Enkele weken geleden formuleerde Sara McCabe in een blog vijf tips voor vrouwen die hun carrière een boost willen geven: ‘Stop nooit met leren, durf risico’s te nemen, zoek bondgenoten, geef aan wat je nodig hebt en wees zichtbaar!’