14-07-2020

1 oktober congres Green Deal Duurzame Zorg: Doe mee en teken ook!

De zorg kan en moet duurzamer. Om dat voor elkaar te krijgen, draagt iedereen bij. Ook de geneesmiddelensector. Door het tekenen van de Green Deal Duurzame Zorg laten we zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen. Doet u ook mee?

Op 1 oktober, tijdens het Congres Duurzame Zorg, worden de nieuwe partijen in de zorg bekendgemaakt die hun handtekening hebben gezet onder de Green Deal en daarmee de belofte uitspreken om hun bijdrage te leveren aan het halveren van de footprint van de zorg de komende tien jaar.

Vier pijlers
‘Gezamenlijk werken we met alle partijen in de medicijnketen aan vier pijlers’, zegt Brigit van Soest-Segers, programmamanager van de coalitie Duurzame Farmacie. ‘Dat zijn CO2-reductie, circulair werken, terugdringen medicijnresten in het water en het creëren van een gezonde leefomgeving. Er lopen al heel wat mooie initiatieven van bedrijven en apothekers om de medicijnketen te verduurzamen.’ Tijdens het Congres Duurzame Zorg zijn er workshops over medicijnresten uit water en terugdringen van verspillingen van medicatie. Dit zijn thema’s die centraal staan tijdens de inzamelweek van ongebruikte medicijnen die de tweede helft van oktober zal plaatsvinden.

Voortouw
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, Bogin, Neprofarm en KNMP namen vorig jaar het voortouw en tekenden als een van de eerste partijen uit de geneesmiddelensector de Green Deal. Al snel volgden individuele geneesmiddelenbedrijven het goede voorbeeld en steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij deze duurzame beweging.

Verantwoordelijkheid
Ralph Blom, General Manager van Chiesi, is enthousiast over de aandacht voor het verduurzamen van de zorg: ‘Wij nemen onze verantwoordelijkheid en tekenen de Green Deal Duurzame Zorg. Laten we dat nu allemaal doen en ervoor zorgen dat we een betere wereld krijgen.’ Wendy Maas, health policy lead bij Roche: ‘Ik denk dat het voor elk bedrijf in de gezondheidssector belangrijk is om zich hier aan te committeren en een steentje bij te dragen. Want dit moet je samen doen!’

Video
Meer weten over de Green Deal en waarom tekenen zo belangrijk is? Bekijk dan deze video met naast Ralph Blom en Wendy Maas, andere enthousiaste vertegenwoordigers uit de sector die uitleggen waarom zij zich inzetten om de zorg te verduurzamen. Of zoals kwartiermaker Cathy van Beek zegt: ‘Duurzaamheid is het nieuwe normaal. Doe mee!’