22-12-2021

1e vaccin tegen COVID-19 een jaar geleden goedgekeurd

Corona, coronavaccin, Covid-19
Het is één jaar gelden dat het Europees Geneesmiddelenbureau EMA het eerste COVID-19-vaccin goedkeurde. Inmiddels zijn er wereldwijd 23 verschillende vaccins tegen SARS-CoV-2 goedgekeurd en er zijn er vele in ontwikkeling.

Zo gaf de EMA recentelijk goedkeuring voor COVID-vaccin van producent Novavax. Dit is het vijfde vaccin dat in de EU wordt aanbevolen om COVID-19 te voorkomen. Het vaccin van Novavax is op eiwitten gebaseerd en zal, samen met de reeds goedgekeurde vaccins, vaccinatiecampagnes in de EU-lidstaten ondersteunen tijdens een cruciale fase van de pandemie.

Er zijn in de geschiedenis nog nooit zo snel vaccins ontwikkeld. Daar waar de meeste vaccins jaren van ontwikkeling nodig hebben, is het wetenschappers gelukt een vaccin binnen een jaar te ontwikkelen. Het wetenschapsplatform Nature kijkt terug en schrijft over ‘extraordinary vaccins’.

De onderzoekers willen zich niet vastpinnen aan een getal, maar geschat wordt dat deze innovatieve vaccinontwikkeling alleen al in de Verenigde Staten en Europa minstens 750.000 levens heeft gered en waarschijnlijk wereldwijd nog veel meer.

Vaccine innovation Nature grafiek 2021

In een eerder interview deze week met Nathalie Moll, directeur-generaal van de Europese branchevereniging van geneesmiddelenbedrijven EFPIA, spraken we met haar over het onderstreepte belang van medische innovatie. ‘De pandemie heeft ons geleerd dat innovatie cruciaal is om deze uitdagingen en gezondheidsproblemen aan te pakken’, aldus Moll.

Lees hier het hele interview