24-09-2019

ACM: forse prijsdaling TNF-alfaremmers na verloop patenten

Het aflopen van patenten en de komst van biosimilars heeft geleid tot dalingen van de netto inkoopprijzen van drie TNF-alfaremmers. Hierdoor hebben de ziekenhuizen fors bespaard op deze geneesmiddelen.

Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een sectoronderzoek naar TNF-alfaremmers. Deze geneesmiddelen worden ingezet bij de behandeling van een aantal chronische ontstekingsziekten, zoals reumatoïde artritis (RA), chronische gewrichtsontsteking en bij kinderreuma (JIA), maar ook bij patiënten met auto-immuunziekten aan de darmen.

Prijsconcurrentie
In de afgelopen jaren verliepen de patenten van drie van de vijf TNF-alfaremmers. Hierdoor konden concurrenten biosimilars op de markt brengen. In 2016 legden de TNF-alfaremmers met een bedrag van € 550 miljoen nog het grootste beslag op het geneesmiddelenbudget van ziekenhuizen. Na het aflopen van de patenten van drie TNF-alfaremmers ontstond een forse prijsconcurrentie tussen de originele middelen en de biosimilars. De kortingen liepen op tot meer dan 70% van de lijstprijzen van de geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof, aldus de ACM. Daarbij hadden zorgverzekeraars in dezelfde periode al een zogenoemde afslag geïntroduceerd; dit houdt in dat de startprijs waar ziekenhuizen en geneesmiddelenbedrijven over onderhandelen gemiddeld 10-15% lager lag.

Proces van marktwerking
‘Het rapport van de ACM geeft een gedetailleerde inkijk in het proces van marktwerking. Het laat zien dat als een patent op een geneesmiddel verloopt, de concurrentie toeneemt, waardoor prijzen dalen’, zegt Carla Vos, hoofd Kennis en Beleid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Interessant is dat uit een publicatie van de NZa van begin 2019 blijkt dat de uitgaven aan TNF-alfaremmers nog steeds ruim € 500 miljoen bedragen, uitgaande van de gedeclareerde prijzen. Wetende dat er kortingen van meer dan 70% zijn gegeven op lijstprijzen, roept dat de vraag op of de daadwerkelijke totale uitgaven aan TNF-alfaremmers in ziekenhuizen wel zo hoog zijn.’

Toekomst
De ACM doet een aantal aanbevelingen voor verbetering aan de marktpartijen waarbij de uitvoerbaarheid in de praktijk goed bekeken moet worden, stelt Vos.

Sectoronderzoek TNF Alfaremmers

Rapport van NZA