19-07-2021

ACM legt Leadiant boete op

Autoriteit Consument Markt logo
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) heeft kennisgenomen van het besluit van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om geneesmiddelenfabrikant Leadiant een boete op te leggen wegens misbruik van haar economische machtspositie.

De VIG begrijpt dat er kritisch is gekeken door de ACM naar een casus die veel vragen oproept. Net als de ACM, is de VIG van oordeel dat geneesmiddelen een belangrijke rol spelen in de maatschappij. Dat gaat gepaard met een maatschappelijke verantwoordelijkheid waarbij misbruik van marktmacht niet geoorloofd is.

De VIG kan niet ingaan op individuele gevallen. Daarvoor moet je alle feiten kennen en zou het volledige proces doorlopen moeten zijn. Het is aan de fabrikant, Leadiant (geen lid van de VIG), hierover te communiceren.

Code

De leden van de VIG hebben in juni hun Code uitgebreid met waarden rondom eerlijk marktgedrag en een verantwoorde prijsstelling.