30-04-2019

Amgen en LUMC ontwikkelen uitkomstenset osteoporose

Het ontwikkelen van een uitkomstenset was voor het LUMC de volgende stap in het verbeteren van de osteoporosezorg. In geneesmiddelenbedrijf Amgen vonden zij hun samenwerkingspartner.

Liesbeth Winter, internist-endocrinoloog bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) ‘We wilden de osteoporosezorg op patiëntniveau verbeteren. Daarom waren we op zoek naar patiëntrelevante uitkomsten om op te kunnen sturen. Bij Amgen hadden ze al ervaring in het creëren van uitkomstensets en zij waren bereid om zich als partner op te stellen voor de ontwikkeling van een uitkomstenset voor osteoporose.’

Transformatie Amgen
Die bereidheid heeft alles te maken met de transformatie die Amgen, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, doormaakt. ‘Van een leverancier van succesvolle geneesmiddelen willen we een leverancier van succesvolle behandelingen worden. Om die transformatie succesvol te kunnen maken, moeten we samen met zorgprofessionals en patiënten bepalen welke uitkomsten de basis vormen voor die succesvolle behandeling’, laat directeur value, acces & policy Jannie van den Broek weten.

Uitkomstenset osteoporose
Van den Broek geeft aan dat de uitkomstensets van ICHOM (International Consortium for Health Outcome Measurements) een goed uitgangspunt vormen. ‘Maar als er voor een behandeling nog geen ICHOM-set is, maken we die samen met behandelaars en patiënten. In eerdere projecten hadden we al gemerkt hoe belangrijk het is daarbij vanaf dag één de patiënt te betrekken, dus dat is in dit geval ook gebeurd.’

Workshops
Om tot een uitkomstenset voor osteoporose te komen, zijn vier workshops georganiseerd in het LUMC. ‘Daarin merkten we hoe belangrijk het voorwerk was dat we al hadden gedaan met de opzet van het zorgpad en hoe belangrijk het is de patiënt te betrekken’, zegt Winter. Na de ontwikkeling van de uitkomstenset is het nu tijd voor de implementatie. ‘Ook daarin werken we samen’, zegt Van den Broek. ‘We kunnen hierbij gebruik maken van de kennis die we uit eerdere projecten hebben opgedaan.’ Winter: ‘We gaan nu sturen op de vastgelegde uitkomsten, zodat we over een jaar kunnen evalueren. Dan weten we wat echt de waarde is voor de kwaliteit van leven voor deze patiënten en hoe we de zorg kunnen blijven verbeteren.’

ICHOM Conferentie
Donderdag 2 en vrijdag 3 mei vindt de ICHOM Conferentie over uitkomstgerichte zorg plaats in Rotterdam. De eerste conferentiedag presenteren Winter en Van den Broek deze osteoporose uitkomstenset.

Bericht Qruxx