20-03-2019

‘Amsterdam centraal als het gaat om medicijnen in Europa’

Maandelijks schrijft Ton de Boer, voorzitter van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG), een column in regionale dagbladen van de Telegraaf in Noord-Holland. Deze maand is het onderwerp de komst van de EMA naar Amsterdam.

Sinds vorige week zit het Europees Medicijnagentschap (EMA) in Amsterdam. De Boer vertelt in zijn column wat er voor de medewerkers van het CBG verandert en wat niet.

Wennen
De Boer beschrijft de situatie voor de verhuizing: ‘Daar, in Londen, kwam alle kennis en kunde uit heel Europa samen. De EMA zorgde dat alles gladjes verliep en de Europese landen optimaal konden samenwerken.’
Nu is het anders en dat is even wennen, zowel voor de medewerkers van het CBG als voor de medewerkers van de EMA: ‘Vanaf nu staat onze hoofdstad centraal als het gaat om medicijnen in Europa. En dat is best even wennen. Alle medicijnmensen komen nu hier praten, eten en slapen. Dat zijn grote aantallen. Voor de mensen van EMA is de verandering nog groter.’

Leidende rol Nederland
‘De rol van het CBG bij het beoordelen en bewaken van medicijnen in Europa verandert niet. De CBG’ers blijven kritisch oordelen over alles wat langskomt,’ aldus De Boer.
Hij geeft daarnaast aan dat Nederland op dat gebied voorop loopt: ‘Bij één van de vijf beoordelingen heeft Nederland een leidende rol. We staan daarmee, samen met Zweden, in de top 2 binnen Europa. Ons land levert vier (vice)voorzitters van belangrijke comités, bijvoorbeeld het comité dat de risico’s van alle bestaande medicijnen in de gaten houdt.’

Column Ton de Boer