15-03-2022

André Rouvoet neemt eerste ‘Medicijnen voor de samenleving’ in ontvangst

Gerard en Rouvoet 1
Nederland telt ruim 11,5 miljoen mensen die medicijnen gebruiken. Ofwel twee op de drie Nederlanders. Dat illustreert de grote verantwoordelijkheid van de geneesmiddelensector, maar ook de nauwe verbondenheid tussen samenleving, bedrijven, wetenschap en overheid.

In de nieuwe interactieve publicatie ‘Medicijnen voor de samenleving’ laat de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen zien wat de waarde van geneesmiddelen is voor de samenleving en hoe de geneesmiddelensector hieraan bijdraagt. André Rouvoet, voorzitter van het onafhankelijke Adviescollege van de Code van de VIG, nam afgelopen week het eerste exemplaar in ontvangst.

‘Het is goed dat de sector actief naar buiten treedt en laat zien waar ze mee bezig is’, aldus Rouvoet. ‘Geneesmiddelenbedrijven hebben een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid, het is belangrijk dat ze de samenleving meenemen en meer deelgenoot maken van dilemma’s die spelen.’

Actuele cijfers

De uitgave ‘Medicijnen voor de samenleving’ geeft een overzicht van belangrijke en actuele ontwikkelingen in de geneesmiddelensector en is gebaseerd op openbare en onafhankelijke data. Wist u bijvoorbeeld dat:

• Iedere in medicijnen geïnvesteerde euro de samenleving 2 euro oplevert;
  • De gemiddelde medicijnuitgaven per ziekenhuispatiënt in vijf jaar met 15% zijn gedaald.
  • Nederland in 2020 30,8 miljard euro aan geneesmiddelen exporteerde. Meer dan kaas, vlees en sierteelt bij elkaar.

Naast 27 infographics over COVID-19, beter en langer leven, snelle en brede toegang, bevat de publicatie een aantal persoonlijke verhalen van patiënten. Gerard Schouw, directeur VIG: ‘We laten zien wie we zijn, waar we voor staan en hoe we werken.’

Link naar ‘Medicijnen voor de samenleving’