19-01-2021

Annelies Bollen (VIG) geeft gastcollege over geneesmiddelensector

Annelies Bollen
Hoe werkt de geneesmiddelensector en welke fundamentele uitdagingen spelen in de sector? Hierover geeft Annelies Bollen, Projectleider Geneesmiddelenbeleid en Vergoedingen bij de VIG, een gastcollege op 19 januari aan de Universiteit van Utrecht.

Studenten van het vak Hedendaagse sociale problemen binnen de studie Sociologie volgen een reeks gastcolleges over fundamentele vraagstukken ter voorbereiding op hun loopbaan als beleidsmaker. In het vak wordt beoogd de studenten een zo breed mogelijk spectrum mee te geven van de gevolgen van beleidskeuzes. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen draagt als betrokkene bij het Nederlandse zorgbeleid graag bij aan het informeren en betrekken van toekomstige beleidsmakers.

Ins en outs van farma

De studenten worden meegenomen in de wondere wereld van de geneesmiddelensector, over de werking van patenten, de gezondheidswinst van geneesmiddelen versus de medicijnuitgaven. ‘Verder ga ik in op de missie, doelen, de rol als belangenorganisatie, en de wijze waarop de farmaceutische industrie een rol speelt in de zorg’, legt Bollen uit. ‘En uiteraard wat de invloed van beleidskeuzes zijn.’

Fundamentele vraagstukken

De studenten worden geprikkeld na te denken over vraagstukken zoals de spanning tussen toegang tot geneesmiddelen en de bijbehorende kosten. Bollen: ‘We zien een toename van significante wetenschappelijke vooruitgang die heeft geleid tot veel innovatieve technologieën. Maar deze innovaties maken de zorg duurder, in tegenstelling tot andere sectoren. De vraag is daarom: hoeveel hebben we over voor innovatie?’ Ook de spanning tussen een private sector die opereert in een publiek domein wordt bediscussieerd. ‘Grote, complexe, maar relevante thema’s, die we niet uit de weg moeten gaan. Ik vind het belangrijk om als farmaceutische sector zichtbaar te zijn en een kritische discussie aan te gaan over de bijdrage van de sector’, aldus Bollen.